Porty, logistyka

Dwa Miesiące i jeden dzień po zawinięciu do gdyńskiego portu MSC Charleston, ustanowiony przez niego rekord wielkości obsługiwanego w Gdyni statku jest nieaktualny. W piątek do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego zawinął statek MSC Asya, który jest największym, zarówno pod względem długości jak i pojemności statkiem w historii Gdyni.

MSC Asya zbudowany został w 2008 w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries ma pojemność 9200 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) - to o ponad 1000 TEU więcej niż poprzedni rekordzista. Jednocześnie, statek o długości 336m i szerokości ponad 45 jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Asya przypłynął do Gdyni z Bremerhaven z ładunkiem ponad 3 000 kontenerów (zarówno dwudziesto- jak i czterdziesto-stopowych). W porcie pozostał przez dwie doby. Po tym czasie udał się w dalszy rejs do litewskiej Kłajpedy.

Obsługa tak dużego statku możliwa jest dzięki przeprowadzeniu szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego o wartości ok. 200mln PLN. W jego ramach prowadzono zakupy sprzętu przeładunkowego , wdrożono nowoczesne narzędzia informatyczne i zmodernizowano place składowe. Zakupiono również cztery nowe suwnice nabrzeżowe o wielkości pozwalającej
na obsługę statków o pojemności ok. 12 000 TEU.

Jednak aby takie statki pojawiły się w Gdyni, konieczne jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę portową  mowa przede wszystkim o budowie nowej obrotnicy w miejscu zakupionego od Stoczni Marynarki Wojennej nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie kanałów portowych do 15,5 metra.

rel (BCT Gdynia) 

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter