Tor wodny do Portu Północnego w Porcie Gdańsk będzie dwukierunkowy. Dzięki planowanej przez Urząd Morski inwestycji do portu będą mogły wchodzić i wychodzić jednocześnie statki o długości 355 m i zanurzeniu do 15 m. Obecnie ruch do portu jest jednokierunkowy.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na modernizację toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku. Koszt inwestycji to ok. 170 mln zł brutto. Rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień bieżącego roku. Modernizacja ma trwać 15 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Oferty są przyjmowane do 11 czerwca.
Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni poinformowała PAP, że prace modernizacyjne będą prowadzone na długości 6420 metrów. Obecnie szerokość toru w dnie wynosi 350 m a głębokość techniczna 17,5 m. Po modernizacji parametry mają wynosić odpowiednio: 600 m i 18 m. Wskazała, że celem modernizacji jest zapewnienie bezpiecznej żeglugi dwukierunkowej statków o długości 355 m, szerokości 60 m i zanurzeniu do 15 m mogących wchodzić i wychodzić z Portu Północnego jednocześnie.
Urząd Morski informuje, że zadanie jest podzielone na dwie części. Pierwsza część obejmuje wykonanie modernizacji toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku na długości ok. 4200 m a druga - wykonanie modernizacji toru na długości ok. 2220 m. Urząd podał, że łączna kubatura robót czerpalnych na całej długości toru wynosi prawie pięć milionów metrów sześciennych. Urobek piaszczysty ma być wykorzystany m.in. do refulacji (poszerzenia) plaż nad otwartym morzem, tworzenia wyspy dla fok (w okolicy ujścia Wisły) oraz na brzegu Zatoki Gdańskiej od Brzeźna do Orłowa a także w rejonie Cypla Helskiego.
Koszt modernizacji toru szacowany jest na ok. 170 mln zł brutto. Projekt w 85 proc. jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. W ocenie Urzędu Morskiego, prace prowadzone na torze „w małym stopniu utrudnią ruch statków wpływających do Portu Północnego”.
Modernizacja toru nie jest jedyną inwestycją Urzędu Morskiego w obszarze Portu Gdańsk. Kierzkowska poinformowała, że Urząd realizuje też: podczyszczenie toru podejściowego do Nowego Portu i obrotnicy podejścia do Portu Północnego, modernizację układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym oraz modernizację wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku.
W Porcie Gdynia natomiast Urząd Morski przygotowuje przetargi m.in. na podczyszczenie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w porcie.
autor: Bożena Leszczyńska
Genialny pomysł z tworzeniem sztucznych wysp dla tych szkodników. Czyżby zamysłem, leżącym u podstaw tych działań było doprowadzenie do całkowitej likwidacji połowów prowadzonych przez polskich rybaków? Czy foki mają wygryźć dosłownie i w przenośni tych, którym nie dali rady Komisarze EU?
Idiotyzm!
Rozumiem, że prowadzenie refulacji na morskim wybrzeżu Półwyspu jest droższe od "tworzenia sztucznych wysp w ujściu Wisły", ale nie można wszelkiej działalności podporządkować jedynie wskaźnikom ekonomicznym. Trzeba także używać rozumu, kierować się rozsądkiem, dbać o należytą równowagę pomiędzy ekonomią, a potrzebami lokalnej społeczności.
Tymczasem w "Planie postępowań UM w Gdynia na rok 2018", wersja z 27 marca 2018:
[link usunięty]
w punkcie 38 podana jest kwota orientacyjna 11.800.283 zł netto.
Skąd wzięło się nagle 10-cio krotne podrożenie projektu? Czyżby "domki dla fok" miały aż tyle kosztowac? Głupota? Czy może temat dla CBA?
Żałosne.
EOT.
Postępowanie zawiera 2 części:
Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku na długości 4 200 m - 2 151 395.60 PLN (bez VAT)
Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku na długości 2 220 m - 5 851 436.47 PLN (bez VAT).
I co Sherlocku?! Najpierw wypada sprawdzić i zweryfikować a nie pisać głupot.
Cytuję Kolargol:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.