Stocznia Szczecińska w kwietniu będzie miała połączenie z siecią kolejową – poinformowała spółka PKP PLK. Połączenie zostało zawieszone w 2008 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą remont torów od Szczecina Niebuszewo do stoczni. Przywrócone połączenie kolejowe zwiększy możliwości przemysłu i pozytywnie wpłynie na rozwój transportu kolejowego – poinformował w środę rzecznik prasowy spółki PKP PLK Zbigniew Wolny. Jak podkreślono w komunikacie, dzięki możliwości dojazdu koleją potrzebnych materiałów, zwiększą się możliwości produkcyjne stoczni.
Remont, który ma zakończyć się jeszcze w kwietniu br., rozpoczął się w 2016 r. Za blisko milion zł jest modernizowany odcinek od stacji Szczecin Niebuszewo do bocznicy Stoczni Szczecin.
"Wymieniono m.in. uszkodzone szyny, podkłady, uzupełniono tłuczeń. Oczyszczono teren z drzew i krzewów. Tor oraz rozjazdy zostały wyregulowane i wypoziomowane" – poinformował Wolny. Jak zaznaczył, zadbano o bezpieczeństwo, m.in. przez przygotowanie przejazdu kolejowo–drogowego. Ułożone zostały nowe płyty przejazdowe i wyasfaltowane podjazdy.
Remont był finansowany ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Roboty wykonywał Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że za ponad 600 mln zł planują poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Inwestycja jest elementem wartego ponad 4 mld złotych programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego. Zarządca infrastruktury jest w trakcie realizacji umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Projekt jest finansowany z CEF (instrument „Łącząc Europę”, Connecting Europe Facility).
Efektem prac ma być sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Budowa – według informacji PKP PLK - obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski i niektóre tory Portu Handlowego Świnoujście, będące w zarządzie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Program portowy ma być zrealizowany do 2020 roku. Obejmuje on porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz – Trójmiasto.
Pod koniec grudnia ub.r. walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na "Stocznia Szczecińska".
Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
autor: Elżbieta Bielecka