18 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim położonych między Szczecinem a Świnoujściem.
Pierwszy kontrakt dotyczy budowy odcinka Brzozowo-Miękowo o długości 22,4 km, natomiast drugi rozbudowy odcinka Miękowo-Rzęśnica o długości 19 km. W uroczystości uczestniczył minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.
- Budowa dróg na Pomorzu Zachodnim jest polską racją stanu, ponieważ inwestycje w tym regionie mają kluczowe znaczenie dla gospodarki całego kraju. Droga ekspresowa S3 jest głównym korytarzem łączącym porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy. Zabezpieczyliśmy środki i finalizujemy przygotowania do budowy całej S3, od Bałtyku do granicy z Czechami - podkreślił minister A. Adamczyk.
Andrzej Adamczyk zapowiedział również rozpoczęcie w najbliższym czasie badań geologicznych koniecznych do przyszłej budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która będzie przedłużeniem drogi ekspresowej S6, od węzła Goleniów do węzła Kołbaskowo przy autostradzie A6.
Odcinek S3 Brzozowo-Miękowo będzie stanowił połączenie wybudowanej kilka lat temu obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic z obwodnicą Miękowa i dalszym ciągiem drogi ekspresowej w kierunku południowym. Celem prac na drugim odcinku jest natomiast dostosowanie do współczesnych parametrów wybudowanego w latach 70. odcinka trasy od węzła Goleniów Północ do węzła Rzęśnica.
Wykonawcą obydwu zadań, które będą realizowane w formule projektuj i buduj, jest Budimex SA. Zgodnie z zapisami kontraktów firma ma 15 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID. Roboty budowlane rozpoczną się w 2019 r., a zakończenie realizacji obydwu odcinków planowane jest wiosną 2021 r. Łączna wartość zawartych umów to 486,8 mln zł.
Do wykonania w województwie zachodniopomorskim pozostaje jeszcze najbardziej na północ wysunięty fragment S3 – od Świnoujścia do obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic o długości 34,5 km. Dla tego odcinka w przyszłym roku powinna zostać uzyskana decyzja środowiskowa, a zakończenie realizacji planowane jest w 2023 r.
rel (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa)