Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszych dziewięciu miesiącach br. przeładowały o ponad 6 proc. więcej ładunków ropy, gazu i rudy niż w analogicznym okresie 2016 r. Spadki zanotowały natomiast węgiel oraz zboża.
Blisko 19 mln ton towarów w tym czasie obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3 proc. - wynika z informacji Zarządu.
Wzrost w przeładunkach widoczny jest niemal we wszystkich grupach towarowych. Ropa naftowa i gaz zanotowały go na poziomie nieco ponad 58 proc. Jak podaje port, to zasługa importu ropy z Rosji, a także wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu. Na wzrost wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii.
Z kolei przeładunki rudy wzrosły o blisko 55 proc. To wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza. W grupie inne masowe wzrost osiągnął poziom około 10,5 proc. Z informacji portu wynika, że jego operatorzy w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem.
O ponad 3,5 proc. wzrosły przeładunki drobnicy; import celulozy, aluminium i wyrobów stalowych oraz eksport wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, a także większe przewozy promowe. Wzrosty notują także przeładunki kontenerów; w porównaniu z ubiegłym rokiem było ich o blisko 7 proc. więcej.
Spadki utrzymują się w przeładunkach węgla (blisko 34 proc.) oraz zbóż (prawie 25 proc.). W przypadku węgla niekorzystny trend utrzymuje się od kilku lat, co jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec. Wpływa na niego także niewystarczająca dla statków o dużym tonażu głębokość toru wodnego (10,5 metra). Na spadki w grupie towarowej zboża wpłynął nieurodzaj w br. oraz mniejsze zapotrzebowanie na śrutę sojową.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Kacper Reszczyński
res/ dym/