W ostatni poniedziałek (31 lipca) Gdynię opuścił statek Frontier Jacaranda - największy masowiec, jaki dotąd zawinął do terminalu MTMG i zarazem największy statek z ładunkiem w porcie Gdynia. Sam statek okazał się rekordowy w Gdyni, ale nie przywiózł rekordowej partii ładunku. Masowiec klasy cape size przywiózł do Gdyni około 52 000 ton węgla koksującego z terminalu Hay Point w Australii. Większość australijskiego ładunku pozostawił w Dunkierce i Rotterdamie.
Takie rekordy nie mają znaczenia biznesowego, zwłaszcza jeśli nie niosą ze sobą znaczącego przełomu, nie otwierają "nowego rozdziału" w życiu gospodarczym portu. Statek Frontier Jacaranda poprawił poprzedni rekord nośności masowca z ładunkiem w porcie gdyńskim jedynie o niewielki margines. Masowce wielkości cape size bywają w Gdyni, przy nabrzeżach MTMG (Morskiego Terminalu Masowego Gdynia) od kilku do (rzadziej) kilkunastu razy w roku. Przeważają mniejsze statki - panamaxy i kamsarmaxy oraz mniejsze, także całkiem małe, eksploatowane w trampingu europejskim (w żegludze bliskiego zasięgu), w tym coastery o nośności zaledwie 2 do 3 tys. ton. Odnotowujemy jednak ten rekord jako ciekawostkę i z kronikarskiego obowiązku.
Frontier Jacaranda charakteryzuje się nośnością 182 757 t, co oznacza, że "pobił" dotychczasowego rekordzistę o zaledwie 1048 t.
Do niedawna prymat wśród największych statków z ładunkiem obsługiwanych w porcie gdyńskim dzierżył, rozładowany w Morskim Terminalu Masowym Gdynia (MTMG), Bulk Switzerland o nośności 181 709 t (w czym przewyższył poprzedniego rekordzistę o 1467 ton). Rekord ten ustanowiony został podczas kilkudniowego pobytu statku w Gdyni, zakończonego 22 marca 2015 roku.
Wcześniej największym statkiem z ładunkiem, obsługiwanym w porcie Gdynia, był masowiec Linda Fortune o nośności 180 242 t. Jego rekord utrzymywał się od marca 2012 roku.
Od masowca Frontier Jacaranda, wśród odwiedzających port Gdynia, większe były tylko dwa statki - o nośności ok. 300 i nieco ponad 300 tys. ton - zbiornikowce, które weszły do Gdyni bez ładunku - na remonty przy nabrzeżu.
Masowiec Frontier Jacaranda został przekazany armatorowi przez stocznię Kawasaki Heavy Industries 15 czerwca 2011 roku, jako siódmy z typoszeregu 180 000 dwt zaprojektowanego przez Kawasaki. Statek należy do największych, jakie - w pełni załadowane - mogą wejść do francuskiego portu Dunkierka, jest więc tzw. dunkirkmaxem.
Jednostka zawiera wiele rozwiązań projektowych mających służyć zmniejszeniu zużycia paliwa - m.in.: efektywny silnik napędu głównego, wysokiej sprawności hydrodynamicznej śrubę napędową, kierownicę napływu Kawasaki semi-duct system z płetwami contra fins (SDS-F) oraz ster z gruszką z płetwami ("lotkami") (RBS-F).
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Frontier Jacaranda - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9552393
sygnał wywoławczy - 3FUL9
państwo bandery - Panama "
armator zarejestrowany - Alamid Maritima SA
armator zarządzający - Asahi Shipping Co., Ltd.
stocznia - Kawasaki Heavy Industries, Ltd. Ship & Offshore Structure Company, Sakaide Shipyard, Japonia
stoczniowy nr budowy - 1667
położenie stępki - 17.11.2010
wodowanie - 04.03.2011
przekazanie do eksploatacji - 15.06.2011
długość całkowita - 292,00 m
długość na wodnicy pływania - 288,00 m
szerokość konstrukcyjna - 45,00 m
wysokość boczna - 24,70 m
zanurzenie (do letniej linii ładunkowej) - 18,226 m
nośność - 182 757 t (ship manager podaje na swej witrynie WWW 185 762 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 93 288
tonaż pojemnościowy netto - 60 451
pojemność zbiorników paliwowych - 4975 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 513 m³
silnik napędu głównego - MAN B&W 6S70MC-C7, prod. Kawasaki HI Ltd.
moc silnika napędu głównego - 17 780 kW (87 obr./min.)
prędkość na próbach - 17,3 w.
prędkość eksploatacyjna - 15,5 w.
zespoły prądotwórcze - 4 × 2478 kVA
łódź ratunkowa - 1 × 28-osobowa
łódź ratownicza - 1 × 6-osobowa
klasyfikacja - Nippon Kaiji Kyokai (NK)
notacja klasy: NS* (CSR, BC-A, BC-XII, GRAB 20, PSPC-WBT) (ESP) (PSCM) MNS* Strengthened for heavy cargo loading where hold nos. 2,4,6 & 8 may be empty, CHG, MPP, LSA, RCF, M0, AFS, BWM; UMS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.