Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk już po raz drugi wzięli udział w jednej z najważniejszych konferencji międzynarodowych, dedykowanych idei Jedwabnego Szlaku. The 3rd Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum, organizowane cyklicznie w Ningbo w Chinach, w tym roku skoncentrowało się na rozwoju przewozów drogą morską i lądową m.in. z udziałem Polski, Słowenii, Chorwacji, Rumunii i Chin.
W ramach konferencji miało miejsce m.in. spotkanie czterech portów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Portu Ningbo. Celem było zaprezentowanie możliwości działań i podkreślenie swojej roli w projekcie Jedwabnego Szlaku. Uczestnicy analizowali również przyszłe wzrosty lub spadki PKB ponad 60. państw leżących na trasie Jedwabnego Szlaku.
Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.
- Wystąpienie na konferencji poświęconej rozwojowi Jedwabnego Szlaku było dużym sukcesem Portu Gdańsk. Nasza prezentacja uwypuklała głównie inwestycję Portu Centralnego oraz jej wejście w następną fazę, jaką jest studium wykonalności. Równie ważna była jednak druga część wizyty, czyli cykl spotkań z potencjalnymi klientami Portu Gdańsk, działającymi w biznesie finansowym i logistycznym, a także z przedsiębiorstwami inżynieryjno-wykonawczymi - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
W kwietniu 2017 r. inwestycja Portu Centralnego (portu centralnie położonego w Porcie Gdańsk) została przyjęta do programu rządowego z poparciem ministra transportu. Oznacza to jeszcze większe szanse na udział Polski w projekcie Jedwabnego Szlaku. Polska jest istotnym partnerem dla strony chińskiej nie tylko ze względu na świetne prognozy PKB, ale również z uwagi na renomę największego i szczególnie perspektywicznego rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Z kolei Chiny to jeden z najbardziej rozwojowych partnerów biznesowych Polski spośród krajów poza Unią Europejską.
- Po wielu spotkaniach z chińskimi instytucjami widać wyraźnie ogromne zainteresowanie Państwa Środka Europą Środkowo-Wschodnią. Strona chińska jest nastawiona na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk niezmiennie przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym - mówi Michał Stupak, specjalista ds. marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Łącznie, w dwudniowych spotkaniach udział wzięło ponad 450 uczestników: przedstawicieli portów, instytucji rządowych, transportowych i naukowych, zajmujących się szeroko pojętą gospodarką morską. Goście wysłuchali wystąpień 12 prelegentów z Europy oraz 27 z Azji (w tym 21 z samych Chin). Była to już trzecia konferencja logistyczna zorganizowana w Ningbo w Chinach w ramach cyklu poświęconego Jedwabnemu Szlakowi. Jej organizatorami są prowincja i Port Ningbo, APEC Antwerpia, Port Klang, Shanghai International Shipping Institute, Drewry Shipping Consultants, Port Antwerpia, China Merchans Holding, Port Rotterdam, Port Singapur oraz Korea Maritime Institute.
rel (ZMPG SA)