Dziewięć ofert złożyły firmy i konsorcja firm z kraju i zagranicy w przetargu na przebudowę i rozbudowę Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej oraz Nabrzeża Mew w Porcie Gdańsk. Wykonawca powinien być wybrany w ciągu dwóch miesięcy.
Wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) Marcin Osowski powiedział w środę PAP, że w przetargu na przebudowę i rozbudowę Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej oraz Nabrzeża Mew w Porcie Gdańsk wpłynęło dziewięć ofert. Wyjaśnił, że złożyły je firmy i konsorcja firm z kraju i zagranicy, m.in. Doraco, NDI, Strabag i Budimex.
Poinformował, że zamawiający zamierza przeznaczyć na ten cel ok. 60 mln zł. Oferenci proponują wykonanie prac za kwotę od 40,5 do 60 mln zł. O wyborze wykonawcy zdecydują m.in. cena i termin zakończenia prac. Osowski ocenił, że wykonawca powinien być wybrany w ciągu dwóch miesięcy.
Planowane prace przewidują m.in. odbudowę i wzmocnienie nabrzeży oraz pogłębienie kanału przy nabrzeżach. Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2020 roku.
Jest to pierwsze zadanie w ramach projektu rozbudowy i modernizacji Portu Wewnętrznego w Gdańsku. "To jest pierwsza z kluczowych inwestycji, jakie będą realizowane w porcie" - dodał wiceprezes. Ocenił, że w przyszłym roku "teren portu stanie się wielkim placem budowy a prace będą prowadzone na torach, w kanale portowym, na nabrzeżach".
Port Gdańsk ma otrzymać z UE prawie 119 mln euro na realizację trzech projektów transportowych. Do 2020 r. ma być m.in. zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz drogi w Porcie Zewnętrznym. Trzy projekty zgłoszone przez spółkę znalazły się wśród 16 rekomendowanych przez Polskę przedsięwzięć w zakresie transportu, które Komitet Koordynacyjny CEF Transport zatwierdził do dofinansowania ze środków Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF - z ang. Connecting Europe Facility).
Pieniądze mają być przeznaczone na pogłębienie toru wodnego oraz modernizację Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej, Nabrzeża Mew, Oliwskiego, Zbożowego oraz Nabrzeża Dworzec Drzewny w Porcie Wewnętrznym. Port w Gdańsku ma też otrzymać pieniądze na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.
Celem planowanych inwestycji jest unowocześnienie infrastruktury i poprawa dostępu do portu zarówno od strony lądu jak i wody.
W ubiegłym roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton towarów, to o prawie 4 proc. więcej niż w roku 2015. Po raz pierwszy port znalazł się na szóstym miejscu wśród portów na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków.
Strategia Rozwoju portu do roku 2027, oparta o dane światowe, wykazuje, że w roku 2030 wolumen przeładunkowy Portu Gdańsk może wynieść około 100 mln ton.
bls/ maro/