W południe, 24 października, oficjalnie otwarto drugie głębokowodne nabrzeże terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Pierwszy statek zacumował przy nim 7 października br.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie firmy - DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Dynamiczny rozwój terminalu DCT Gdańsk ukierunkowany jest na utworzenie w Gdańsku najnowocześniejszego, ogólnodostępnego terminalu kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego z perspektywą rozwoju znaczenia Gdańska, jako najważniejszego i najnowocześniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej hubu przeładunkowego.
Czytaj także: Pierwszy statek przy terminalu T2
W dniu 24 października 2016 r. nastąpiło oficjalne otwarcie drugiego głębokowodnego nabrzeża kontenerowego DCT Gdańsk. Ukończony przez DCT Gdańsk SA projekt stanowi największą prywatną inwestycję sektora portowego w Polsce i jedną z największych tego typu inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej skutkującą wygenerowaniem znaczących oszczędności dla konsumentów oraz ograniczeniem szkodliwych emisji do środowiska.
W uroczystości wzięli udział m.in. przedstawiciele inwestorów - przewodniczący rady nadzorczej DCT Gdańsk - Cord von Lewinski i dyrektor zarządzający Funduszu GIF II oraz członek rady nadzorczej DCT Gdańsk - Grant Smith, który dokonał symbolicznego aktu otwarcia inwestycji przez przecięcie wielkimi nożyczkami wirtualnej wstęgi animowanej na ekranie. Obecni byli także: ambasador Australii w Polsce - Paul Wojciechowski, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju - Paweł Borys i prezes zarządu ZMPG SA - Łukasz Greinke.
Budowa nabrzeża T2 została zakończona zgodnie z harmonogramem i w ramach planowanego budżetu. Środki na sfinansowanie projektu pochodziły z zasobów własnych spółki, a także kredytów udzielonych przez konsorcjum banków polskich i zagranicznych przy aktywnym udziale Akcjonariuszy DCT Gdańsk SA.
- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk SA.
Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20,000 TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi RTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad trzydzieści nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 milionów TEU rocznie.
Spółka zatrudnia ponad 730 pracowników.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 r. kwota ta przekroczy 6 miliardów złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk SA.
Ukończenie inwestycji DCT Gdańsk SA w połączeniu z potencjałem Gdańska wynikającym z atrakcyjnej lokalizacji, w tym umieszczenia Portu Gdańsk na linii korytarza Bałtyk-Adriatyk sieci TEN-T w synergiczny sposób tworzy znaczne możliwości rozwoju, niosąc korzyści społeczno-gospodarcze i środowiskowego w wymiarze ogólnopolskim.
rel (DCT Gdańsk), PBS
DCT Gdańsk (terminal T1 + T2) w liczbach:
• roczna zdolność przeładunkowa: 3 mln TEU
• łączna długość nabrzeży: 1300 m
• głębokość wody przy nabrzeżu: do 17 m
• 11 suwnic STS typu post-panamax (w tym 5 super-post-panamax)
• 35 suwnic placowych RTG
• 1072 podłączenia do kontenerów chłodniczych
Ciekawostki z budowy T2:
• na placu budowy przebywało w sposób ciągły ponad 400 pracowników, w tym 120 inżynierów
• budowa pochłonęła ponad 1 100 000 roboczogodzin
• pod powierzchnią terminalu przebiega 200 km instalacji elektrycznych
• suwnice STS są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m.
• podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc): 70 000
• do ułożenia nawierzchni terminalu zużyto około 9 000 000 kostek brukowych / betonowych
• przez nasypanie T2 powierzchnia Polski zwiększyła się o 18.379,00 m²
• do budowy zużyto 161 800 m³ cementu, co daje około 428 700 ton betonu.