- Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski. Odcinek z Tuszyna do Częstochowy pozwoli na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją. Dzięki temu poprawi się konkurencyjność sektora gospodarki morskiej - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2016 r. podczas konferencji prasowej.
W konferencji, zorganizowanej na budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy, wzięli udział: wiceminister Jerzy Szmit, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz i wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
80-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł. Umożliwi to wcześniejszą realizację tej inwestycji.
Dzięki szybszej realizacji możliwe będzie zakończenie budowy całego ciągu autostrady A1. Odcinek Tuszyn-Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego połączenia drogowego od Trójmiasta aż po granicę z Czechami. Oznacza to, że o 2 lata wcześniej osiągnięte zostaną efekty gospodarcze:
- skrócenie czasu przejazdu między głównymi aglomeracjami: Warszawy/Łodzi i aglomeracji śląskiej;
- odciążenie istniejącej sieci – w szczególności skoncentrowanie ruchu ciężkiego na autostradzie uwolni lokalne społeczności od nadmiernego hałasu i zagrożeń w ruchu poprzez budowę obejść miejscowości oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ochrony przed hałasem;
- lepsze połączenie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także rynkami południowych sąsiadów: Republiki Czeskiej i Republiki Słowackiej;
- rozwój sektora wykonawstwa drogowego – projekt o tej skali wygeneruje w trakcie realizacji kilka tysięcy miejsc pracy bezpośrednio u wykonawców i pośrednio w otoczeniu firm budowlanych.
Odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 8 września 2015 r. PBDK 2014-2023, odcinek autostrady A1 od Tuszyna do końca obwodnicy Częstochowy został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej 2 lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022.
Autostrada A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn-Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski-Częstochowa).
Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański-Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice-Gorzyczki).