W listopadzie rozpocznie się rozbiórka części nośnej Mostu Cłowego - jednej z najważniejszych przepraw w Szczecinie. Zmodernizowany most z nowymi przęsłami i nawierzchnią ma być przejezdny pod koniec lipca 2017 roku.
Kompleksowy remont mostu realizowany przez konsorcjum Vistal Gdynia oraz Vistal Infrastructure zakłada wymianę części nośnej na nową i oparcie jej na istniejących podporach.
"Rozpoczęliśmy już prace od robót rozbiórkowych, na razie na górze mostu" - powiedział w środę dziennikarzom prezes firmy Vistal Infrastructure Piotr Orzechowski. "Frezowana jest nawierzchnia bitumiczna, a za chwilę rozpoczynamy rozbiórkę elementów bezpieczeństwa ruchu oraz istniejących sieci. Na początku listopada przystępujemy do robót zasadniczych związanych z rozbiórką mostu" - dodał.
Część nośna przeprawy ma zostać usunięta jeszcze w tym roku. "Do Szczecina przypłyną dwie duże jednostki, które posłużą do robót zasadniczych podczas rozbiórki. Prace rozbiórkowe musimy rozpocząć od podparcia uszkodzonego przęsła zachodniego" - dodał prezes. Wyjaśnił, że po podparciu obiekt będzie rozbierany "przęsło po przęśle, element po elemencie, z wykorzystaniem niemal wszystkich dostępnych technologii rozbiórkowych".
Oprócz rozbiórki istniejących przęseł kablobetonowych, wykonawca będzie musiał także wyremontować przyczółki i podpory starego mostu, a także zamontować nowe przęsła o konstrukcji zespolonej. Przewidziane jest także położenie nowej nawierzchni na moście i jego wyposażenie.
Konstrukcje stalowe w dziewięciu częściach przypłyną do Szczecina z Gdyni. Krótki czas remontu i wykorzystanie istniejących podpór spowodował, że zdecydowano się na odtworzenie istniejących przęseł, jako konstrukcji zespolonej, o wyglądzie zbliżonym do obecnych.
Według prezydenta Szczecina Piotra Krzystka, nowy most ma być przejezdny do końca lipca 2017 r.
Most Cłowy łączy prawobrzeżną część Szczecina z lewobrzeżną. Zapewnia dojazd do miasta, ale także do portu w Szczecinie. Jak mówił, port służy celom i zadaniom obronnym, pojawiają się w nim jednostki NATO, co powoduje, że wszystkie mosty w mieście muszą być sprawne w stu procentach i muszą mieć pełną nośność.
Umowa na modernizację mostu, podpisana we wrześniu br. z konsorcjum Vistal Gdynia oraz Vistal Infrastructure, opiewa na blisko 18,7 mln zł.
Pod koniec maja br. o głośnym huk, który dobiegł spod mostu, poinformowali wędkarze. Specjaliści wezwani na miejsce stwierdzili, że most należy zamknąć. Awarii uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej wykonanej pomiędzy belkami. Stwierdzono także zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej. Od maja br. trasa alternatywna przebiega przez Most Pionierów.
Most Cłowy został oddany do użytku w 1960 roku. Ma 204 m długości i blisko 19 m szerokości.
res/ pad/