Do końca roku ma się rozstrzygnąć kwestia dofinansowania budowy tunelu drogowego pod rzeką Świną w Świnoujściu ze środków Unii Europejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy - GDDKiA jest obecnie na etapie weryfikacji wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym.
Pod koniec lipca br. zakończył się termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym (GDDKiA realizuje przedsięwzięcie w trybie przetargu ograniczonego; zgłosiło się 14 podmiotów). Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania (wyłączając okresy zimowe), w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwoleń.
- Obecnie trwa sprawdzanie złożonych wniosków. Weryfikacji będzie podlegało przede wszystkim doświadczenie firm w realizacji inwestycji tunelowych, przedstawiony przez wykonawców personel i zdolność do realizacji kontraktu. Następnie zostanie ogłoszona lista podmiotów spełniających warunki uczestnictwa w postępowaniu, do których zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych. Będzie to maksymalnie 10 podmiotów - informuje portal RynekInfrastruktury.pl Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia.
Rzecznik dodaje również, że Miasto Świnoujście złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Działanie 4.2, „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, Infrastruktura i Środowisko”). - Jego rozstrzygnięcie ma nastąpić do końca bieżącego roku - mówi Robert Karelus.
Sama budowa tunelu rozpocznie się pod koniec 2017 lub na początku 2018 r. Budowa tunelu powinna zakończyć wieloletnią gehennę kierowców chcących dojechać i wydostać się ze Świnoujścia, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Brak stałej przeprawy pomiędzy wyspami Wolin i Świnoujście powoduje, że w okresie wakacyjnym przejazd samochodem ze Szczecina do Świnoujścia często jest szybszy trasą przez Niemcy niż drogą krajową nr 3 i promem. Problemy pojawiają się również bardzo często w porze zimowej lub podczas sztormów, kiedy to funkcjonowanie promów jest utrudnione lub nawet niemożliwe.
Z ekspertyzy finansowej przygotowanej przez władze Świnoujścia wynika, że porównując koszty funkcjonowania przepraw promowych (ponad 30 mln zł rocznie, uwzględniając samo kursowanie promów, bez kosztów remontów) i szacunkowe koszty utrzymania tunelu (ok. 5 mln zł rocznie), budowa stałej przeprawy powinna się zwrócić w czasie nie dłuższym niż 25 lat. Warto podkreślić, że przeprawa promowa w Świnoujściu (Karsiborze), przed którą w wakacje tworzą się zazwyczaj wielogodzinne kolejki, to jedyna promowa przeprawa w ciągu drogi krajowej w Polsce. Budowa tunelu ma znaczenie nie tylko z punktu widzenia ruchu pasażerskiego (turystycznego i codziennych dojazdów mieszkańców), ale również z punktu widzenia obsługi świnoujskiego portu, którego część infrastruktury znajduje się na wyspie Uznam.
Inną istotną inwestycją poprawiającą dostęp do Świnoujścia powinna być również budowa ostatniego północnego odcinka drogi ekspresowej S3, pomiędzy Goleniowem i Świnoujściem. W tym zakresie, na razie jest tylko wola polityczna. W czerwcu br. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zadeklarował, że zrealizowany zostanie zarówno ostatni północny odcinek drogi S3, jak i budowa północnej obwodnicy Szczecina, wraz z budową tunelu Police - Święta.