Do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni (Baltic Container Terminal - BCT) płyną dwie kolejne nowe suwnice nabrzeżowe (STS). Jak poinformował nas Michał Kużajczyk - kierownik ds. marketingu gdyńskiego terminalu są one identyczne, jak te, których pracę zainaugurowano w styczniu br., i którym nadano imiona "Gdynka" i "Gdynek".
Statku Zhen Hua 27, z nowymi suwnicami chińskiego producenta ZPMC na pokładzie, spodziewać się można w Gdyni około 25 czerwca (według danych dostępnych od 12 czerwca, kiedy to statek znajdował się na Zatoce Biskajskiej i był bliski wejścia na Kanał Angielski). W poniedziałek wieczorem, 15 czerwca, statek z ładunkiem dwóch suwnic dla BCT oczekiwał jeszcze na wejście do Rotterdamu, gdzie zostawić ma dwie większe kontenerowe suwnice nabrzeżowe.
Każda z dwóch nowych suwnic BCT będzie miała zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej równy 52,50 m. Po odjęciu odległości między osią szyny odwodnej, a krawędzią nabrzeża wraz z odbijaczem daje to 48 m wysięgu nad wodę (od burty statku przy nabrzeżu). Umożliwiać to ma obsługę statków o 19 rzędach kontenerów na pokładzie, a takim parametrem charakteryzują się pojemnikowce o ładowności do ok. 13 000 TEU.
Czytaj także: Dwie nowe suwnice nabrzeżowe dla BCT płyną z Chin | Inauguracja nowych suwnic nabrzeżowych w BCT
To nie jedyne, tegoroczne inwestycje Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W drugiej połowie maja, a dokładnie 20 maja, dostarczono dwie suwnice, jedną kolejową (RMG) i drugą placową (RTG), a dwa dni później, kolejne dwie (jedną kolejową i jedną placową). Konstrukcja i komponenty mechaniczne suwnic placowych należą do fińskiej firmy Kalmar, natomiast tych kolejowych - do niemieckiej Kocks Crane.
Suwnice dostarczył Portowy Zakład Techniczny.
Na chwilę obecną nie jest znana dokładna data uruchomienia suwnic kolejowych.
- W okresie wakacyjnym zaplanowano ich testy, ale póki co, nie jest znana dokładna data rozpoczęcia pracy, ponieważ nie działa jeszcze odpowiedni terminal kolejowy, dla którego je zbudowano - dodał.
Wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT – utrzymuje się on na poziomie ponad 35%, nierzadko przekraczając 40%.
Agnieszka Latarska, PBS, rel (BCT)