Porty, logistyka

13 maja 2015 r., około godziny 18.00 do gdyńskiego portu wpłynął jeden z największych w historii portu statków - ogromny, bo o nośności 179,25 tys. t , masowiec bandery panamskiej Cape Keystone. Cumujący przy Nabrzeżu Holenderskim MTMG – Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. Statek przywiózł z Australii rekordowy - pod względem wielkości jednorazowego shipment’u obsłużonego w gdyńskim porcie - ładunek 110.479 ton węgla koksującego.

Masowiec Cape Keystone mierzy około 292 m długości i 45 m szerokości. Wypłynął z portu Hay Point w Australii i przez port Gijon w Hiszpanii oraz Cieśniny Duńskie przybył do Gdyni. Zawinięcie Cape Keystone jest ważnym wydarzeniem dla Portu Gdynia, niosącym za sobą rekord w zakresie jednorazowego wyładunku tak znacznej ilości towaru oraz zanurzenia statku.

Należy wspomnieć, iż w marcu tego roku gościliśmy największy statek, jaki zawinął do Gdyni w całej historii portu - masowiec Bulk Switzerland o nośności 181,7 tys. t. Jednostka z ładunkiem 77 tys. t australijskiego węgla koksującego zacumowała również przy Nabrzeżu Holenderskim.

Przyjmowanie przez terminal masowy tak dużych jednostek jest efektem ukończonej w 2011 r. inwestycji pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia”. W ramach przedsięwzięcia współfinansowanego z UE w ramach Funduszu Spójności między innymi zrealizowano pogłębienie dna przy Nabrzeżu Holenderskim - tak intensywnie obecnie eksploatowanym ( odcinek ok. 400 m pogłębiono do 13,5 m , co umożliwia przyjmowanie jednostek o zanurzeniu do 13,0 m).

rel (ZMP Gdynia)

Fot.: T. Urbaniak 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0716 4.1538
EUR 4.2312 4.3166
CHF 4.5197 4.6111
GBP 5.1034 5.2064

Newsletter