CMA CGM, trzecia na świecie spółka żeglugi kontenerowej z siedzibą w Marsylii, przewiozła w ub. roku 12,2 mln TEU (kontenerów 20.stopowych), o 8,1 proc. więcej niż rok wcześniej, przekraczając średni wzrost transportu kontenerowego (o ok. 5 proc.) i osiągając nowy własny rekord.
Uzyskała też pozytywne wyniki finansowe - 16,7 mld euro przychodów ze sprzedaży, o 5,3 proc. wyższe rok/roku oraz skonsolidowany zysk netto 584 mln euro (+43,2 proc.).
Zysk ten uwzględnia jednak sprzedaż 49 proc. udziałów w spółce Terminal Link, jednej z dwóch w grupie CMA CGM, zarządzającej terminalami kontenerowymi. Terminal Link jest operatorem w 14 terminalach, w tym 7 w Europie.
Do wysokiego wzrostu skonsolidowanego zysku przyczyniło się także zmniejszenie kosztów finansowych netto, z 445 mln USD w 2013 r. do 222 mln USD w ub. roku, poinformował armator. Ok. 70 mln dolarów zysku wynikało z korzystnej zmiany kursu wymiany euro/dolar.
Zarząd podkreśla znaczenie: wzrostu własnego wolumenu przewozów na liniach Azja – Północna Europa i Azja-Północna Afryka, reorganizację w CMA CGM i spółce zależnej - linii Delmas' Africa, rozbudowę oddziału ANL, specjalizującej się w obsłudze rynków Azji i Pacyfiku oraz „imponujące wyniki” platformy e-business, która po roku działalności przysporzyła zlecenia przewozu 1,3 mln TEU.
W informacji o wynikach grupa podkreśla, że w ub. roku powiększyła pojemność floty kontenerowców do 1,65 mln TEU, tj. o 5,9 proc. Zamówiła też w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries zakup trzech superstatków o pojemności po 20600 TEU, z dostawą w 2017 roku.
Flota CMA CGM liczyła w końcu 2014 roku łącznie 445 statków (rok wcześniej – 428).
Na ten rok i 2016 zarząd grupy prognozuje wzrost wolumenu przewozów kontenerowych po 5 proc.
Spółka przypomina, że znaczącym wydarzeniem w minionym roku było zawarcie wraz z CSCL (China Shipping Container Lines) i UASC (United Arab Shipping Company) sojuszu armatorskiego o nazwie Trzy Oceany (Ocean Three). Obejmuje on obsługę linii Azja-Europa oraz transpacyficznych. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, porozumienie to weszło w życie z początkiem br.
Alians ten skupia 139 kontenerowce, obsługuje 15 linii żeglugi morskiej, 175 zawinięć tygodniowo do 87 portów. Umożliwia jej członkom optymalizację kosztów.
WNP