Porty, logistyka

CMA CGM, trzecia na świecie spółka żeglugi kontenerowej z siedzibą w Marsylii, przewiozła w ub. roku 12,2 mln TEU (kontenerów 20.stopowych), o 8,1 proc. więcej niż rok wcześniej, przekraczając średni wzrost transportu kontenerowego (o ok. 5 proc.) i osiągając nowy własny rekord.

Uzyskała też pozytywne wyniki finansowe - 16,7 mld euro przychodów ze sprzedaży, o 5,3 proc. wyższe rok/roku oraz skonsolidowany zysk netto 584 mln euro (+43,2 proc.).

Zysk ten uwzględnia jednak sprzedaż 49 proc. udziałów w spółce Terminal Link, jednej z dwóch w grupie CMA CGM, zarządzającej terminalami kontenerowymi. Terminal Link jest operatorem w 14 terminalach, w tym 7 w Europie.

Do wysokiego wzrostu skonsolidowanego zysku przyczyniło się także zmniejszenie kosztów finansowych netto, z 445 mln USD w 2013 r. do 222 mln USD w ub. roku, poinformował armator. Ok. 70 mln dolarów zysku wynikało z korzystnej zmiany kursu wymiany euro/dolar.

Zarząd podkreśla znaczenie: wzrostu własnego wolumenu przewozów na liniach Azja – Północna Europa i Azja-Północna Afryka, reorganizację w CMA CGM i spółce zależnej - linii Delmas' Africa, rozbudowę oddziału ANL, specjalizującej się w obsłudze rynków Azji i Pacyfiku oraz „imponujące wyniki” platformy e-business, która po roku działalności przysporzyła zlecenia przewozu 1,3 mln TEU.

W informacji o wynikach grupa podkreśla, że w ub. roku powiększyła pojemność floty kontenerowców do 1,65 mln TEU, tj. o 5,9 proc. Zamówiła też w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries zakup trzech superstatków o pojemności po 20600 TEU, z dostawą w 2017 roku. 

Flota CMA CGM liczyła w końcu 2014 roku łącznie 445 statków (rok wcześniej – 428).

Na ten rok i 2016 zarząd grupy prognozuje wzrost wolumenu przewozów kontenerowych po 5 proc.

Spółka przypomina, że znaczącym wydarzeniem w minionym roku było zawarcie wraz z CSCL (China Shipping Container Lines) i UASC (United Arab Shipping Company) sojuszu armatorskiego o nazwie Trzy Oceany (Ocean Three). Obejmuje on obsługę linii Azja-Europa oraz transpacyficznych. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, porozumienie to weszło w życie z początkiem br.

Alians ten skupia 139 kontenerowce, obsługuje 15 linii żeglugi morskiej, 175 zawinięć tygodniowo do 87 portów. Umożliwia jej członkom optymalizację kosztów.

WNP

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter