Trwają prace na przebudowywanym moście kolejowym nad Martwą Wisłą, inwestycji kluczowej dla sprawnego połączenia z lądem Portu Gdańsk.
Obecnie prace koncentrują się na budowie przyczółków nowego mostu, przesuniętych o kilkanaście metrów względem dzisiejszego obiektu, informuje PKP PLK. Wykonano już roboty związane z głębokim fundamentowaniem, polegające na zabiciu pali o średnicy 1,5 m i długości 30 metrów. Takich pali na każdej podporze jest 29.
Równocześnie w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej trwa budowa elementów stalowych mostu, które są transportowane do Stoczni „Nauta” w Gdyni. Tam będą łączone w większe zespoły i drogą wodną trafią na plac budowy.
Przebudowa mostu na Martwej Wiśle jest fragmentem modernizacji linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Zakończenie robót, planowane na przyszły rok, bardzo usprawni towarowy ruch kolejowy.
Ma to znaczenie, ze względu na rosnące obroty terminali w Porcie Gdańsk, w tym podwojenie do 2017 roku zdolności przeładunkowej Głębokowodnego Terminala Kontenerowego.
Obecnie przeprawa przez Martwą Wisłę o długości 122 m ma tylko jeden tor, co zmniejsza możliwości szybkiego dostarczania ładunków do i z portu. Nowa konstrukcja będzie miała dwa tory. Jej parametry zapewnią przejazd cięższych pociągów, nawet z prędkością do 100 km/h.
Zwiększy się też przepustowość mostu - będzie mogło pojechać do 180 par pociągów na dobę, czyli sześciokrotnie więcej niż dotychczas.
Nowy most zapewni także lepsze warunki żeglugi, ponieważ prześwit między wodą a przęsłami wzrośnie do 8 metrów.
WNP