Stan zaawansowania prac nad terminalem gazowym to obecnie około 96 proc. W styczniu ta największa w ostatnich latach krajowa inwestycja była gotowa w 95,7 proc. Postęp jest, ale wciąż do wykonania zostało sporo prac.
Wykonawca powstającego w Świnoujściu terminalu LNG, konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, wkroczył w kluczową fazę realizacyjną. Dostawy i montaż wszystkich urządzeń na terenie terminalu zostały zrealizowane w 100 proc.
Trwa końcowy etap prac budowlanych we wszystkich obszarach. Budowa głównych obiektów terminalu LNG, czyli zbiorników magazynowych, jest na końcowym etapie - zakończono m.in. specjalistyczne prace izolacyjne zbiorników, w tym perlitowanie, wykonano także szereg prób, m.in. wodne i pneumatyczne. Obecnie trwają prace związane z dokończeniem oprzyrządowania zbiorników.
Na obecnym etapie budowy, prace koncentrują się głównie na dokończeniu prób ciśnieniowych rurociągów technologicznych, na podłączeniach i testowaniu okablowania części elektrycznej i automatycznej oraz na próbnych testach poszczególnych zespołów urządzeń, czyli tzw. czynnościach przedrozruchowych.
Od czterech miesięcy trwają także sukcesywne czynności związane z inspekcjami i odbiorami poszczególnych systemów odbiorowych i rozruchowych. Działania pozostające jeszcze do wykonania w ramach inwestycji to m.in. dokończenie prób ciśnieniowych rurociągów technologicznych, dokończenie procesu wykonania izolacji rurociągów, podłączenie i uruchomienie systemów sterowania i bezpieczeństwa terminalu, zakończenie budowy obiektów kubaturowych oraz infrastruktury drogowej, a następnie rozpoczęcie osuszania zbiorników LNG oraz rurociągów LNG.
Po zakończeniu etapu montażu mechanicznego wszystkich systemów krytycznych, w tym przeprowadzeniu odbiorów i rozruchu wstępnego głównych układów technologicznych terminalu LNG niezbędnych do rozpoczęcia schładzania instalacji, odbędzie się audyt potwierdzający gotowość instalacji do przeprowadzenia w bezpieczny sposób operacji rozładunku pierwszego statku z LNG. Następnie rozpocznie się etap wstępnego schłodzenia instalacji przy użyciu ciekłego azotu. Przypłynięcie pierwszej dostawy LNG planowane jest po osiągnięciu gotowości głównych instalacji terminalu do rozpoczęcia finalnego schłodzenia gazem LNG. Po pierwszej dostawie surowca nastąpi proces stabilizacji i przeprowadzenia testów na schłodzonej instalacji. Drugi metanowiec dostarczy surowiec na potrzeby testów wydajnościowych.
Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Czynny terminal praktycznie uniezależni nas od dostaw gazu z Rosji. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześć. rocznie. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Jego budowa wpłynie na cały regionalny rynek gazu.