W duńskim porcie zostanie wybudowany pierwszy w kraju terminal LNG. Port otrzymał właśnie unijne wsparcie w ramach programu TEN-T.
Terminale do bunkrowania promów paliwem LNG to jedno z tych rozwiązań, które są częścią rozwoju autostrad morskich i mają przyczynić się do wzrostu znaczenia roli transportu intermodalnego. Unia Europejska dotuje nie tylko projekty, których celem jest dostosowywanie promów do zasilania LNG, ale również wspiera budowę całych terminali, gdzie promy napędzane gazem ziemnym w postaci ciekłej będą mogły się zaopatrywać w paliwo. Jednym z portów, gdzie ma się pojawić taki terminal, jest Hirtshals. Unia Europejska dofinansowała właśnie projekt kwotą 1 miliona euro.
Budowa infrastruktury służącej do bunkrowania statków paliwem LNG w Hirtshals jest częścią programu pilotażowego. Zgodnie z zapowiedziami, jeśli inicjatywa zostanie zwieńczona sukcesem, wkrótce w Danii zaczną pojawiać się kolejne terminale LNG. Inwestycja jest pierwszym tego typu projektem w Danii i jednym z pierwszych w Europie.
Terminal powstaje, aby sprostać rynkowym potrzebom. Wielu armatorów zdecydowało się na stosowanie paliwa LNG w odpowiedzi na nowe przepisy, zgodnie z którymi emisja związków siarki w obszarach SECA, czyli m.in. na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym nie może przekraczać 0,1 procent.
Według planów, na początku terminal w Hirtshals będzie dysponował infrastrukturą o objętości 500 metrów sześciennych, ale już teraz przewiduje się, że wkrótce jego objętość wzrośnie do 3-5 tysięcy metrów sześciennych.
Terminal, który zostanie oddany do eksploatacji w czerwcu br., będzie służył nie tylko do zaopatrywania statków w paliwo LNG. Mają z niego korzystać również pojazdy ciężarowe.
Stacja LNG w porcie Hirtshals to jedna z wielu inwestycji w duńskim porcie. Przez najbliższe sześć lat ma doczekać się on prawdziwej rewolucji. Władze portu zaprezentowały spójną wizję rozwoju terenów portowych. Projekt Vision 2020 zakłada, że w najbliższym czasie Hirtshals stanie się ośrodkiem, w którym z powodzeniem będą łączone różne funkcje, m.in. portu morskiego z centrum biznesowym. Przedstawiciele portu nie ukrywają, że marzy im się uczynienie z Hirtshals głównego ośrodka przeładunkowego dla całej Skandynawii.
PromySkat
Źródło: Innovation and Networks Executive Agency