Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) ogłosił wyniki za rok 2014. Okazał się on być kolejnym rekordowym dla gdyńskiego portu. Osiągnięto najwyższą w 92-letniej historii portu wielkość przeładunków (19,41 mln ton).
Nadal istotnym czynnikiem warunkującym osiąganie rekordowych rezultatów pozostaje bardzo aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego. W latach 2003 - 2014 ZMPG SA zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 959 mln zł (w tym ponad 70% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 212 mln zł pochodzi z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2015 - 2017 to kolejne 610,3 mln zł.
Jeżeli chodzi o przeładunki, to rok 2014 okazał się kolejnym udanym okresem w działalności Portu Gdynia. Przeładunki towarów osiągnęły rekordowy poziom 19 408,3 tys. ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9%, a w liczbach rzeczywistych o 1749,7 tys. ton. Podobnie jak w roku 2013, w roku ubiegłym największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy osiągając przyrost na poziomie +1639,9 tys. ton (+14,8%). Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przyrost +724 tys. ton (+33,2%). Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie +271,4%, odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 167,7 tys. ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie.
Spadki odnotowano w trzech grupach ładunkowych, tj. węgiel i koks, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio -21,9% (-579,2 tys. ton), -9,4% (-154 tys. ton) oraz -51,3% (-48,7 tys. ton). Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że wszystkie gdyńskie terminale kontenerowe zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o 16,4% (+119 516 TEU).
Przeładunki w Porcie Gdynia w latach 2013/2014 w tysiącach ton |
||||
Grupa towarowa |
2013 |
2014 |
wskaźnik dynamiki |
zmiana (tys. ton) |
Węgiel i koks |
2639,9 |
2060,7 |
78,1% |
-579,2 |
Rudy |
0,0 |
0,0 |
0,0% |
0,0 |
Inne masowe |
1630,7 |
1476,7 |
90,6% |
-154,0 |
Zboże |
2178,0 |
2902,0 |
133,2% |
724,0 |
Drewno |
95,0 |
46,3 |
48,7% |
-48,7 |
Drobnica |
11 053,2 |
12 693,1 |
114,8% |
1 639,9 |
Ropa i przetwory naftowe |
61,8 |
229,5 |
371,4% |
167,7 |
Ogółem |
17 658,6 |
19 408,3 |
109,9% |
1 749,7 |
Przeładunki kontenerów w Porcie Gdynia w latach 2013/2014 w TEU |
||||
|
2013 |
2014* |
wskaźnik dynamiki |
zmiana (TEU) |
Kontenery |
729 607 |
849 123 |
116,4 % |
119 516 |
* dane wstępne |
Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość. Pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów. Z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu. Reasumując, powtórzenie wyniku roku 2014 będzie dla Portu Gdynia satysfakcjonujące.
Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) ubiegły rok ZMPG SA zakończył zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł (+134%) wiąże się głównie z prywatyzacją spółki BTDG - Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia Sp. z o.o. Zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł.
Pod względem operacyjnym miniony rok był bardzo udany. Obroty ładunkowe wzrosły o blisko 10% osiągając rekordowy poziom 19,4 mln ton. Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 3,2%, co przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych o 1,2% zaowocowało wzrostem zysku z działalności operacyjnej o 26%. Systematycznie rosnący wskaźnik EBITDA obrazuje zdolność ZMPG SA do generowania środków na inwestycje z podstawowej działalności. Środki te, wsparte funduszami unijnymi, stanowią źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia.
Rentowność kapitału własnego spółki, tj. zysk wypracowany na bazie kapitałów własnych, wyniósł 7,5%. Jest to wynik powyżej średniego poziomu tego wskaźnika wśród podmiotów zarządzających portami na przestrzeni ostatnich lat.
Dobre wyniki portu sprzyjają inwestycjom. Wielkość poniesionych w roku 2014 nakładów inwestycyjnych wyniosła 192,37 mln zł. W zakresie finansowym realizacja planowanych na rok 2014 inwestycji wyniosła 87%.
Na lata 2015-2017 planuje się nakłady inwestycyjne w wysokości, w kolejnych latach: 211,71, 236,36 i 162,24 mln zł (łącznie 610,31 mln zł). W tym - planowane są wydatki na: infrastrukturę portową - łącznie 547,73 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 176,05 + 212,78 + 158,90 mln zł); suprastrukturę (place składowe, magazyny, budynki biurowe i pomocnicze) - łącznie 57,91 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 33,74 + 22,15+ 2,02 mln zł) i zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – łącznie 4,66 mln zł.
W Porcie Gdynia dobiega końca proces prywatyzacji. Jedną z ostatnich spółek operatorskich i terminali do sprywatyzowania był BTDG Sp. z o.o. (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia). Proces prywatyzacji BTDG Sp. z o.o. rozpoczął się w roku 2012 i obejmował 100-procentowy pakiet udziałów. Przyjętym trybem prywatyzacji były negocjacje prowadzone na podstawie publicznego zaproszenia. W roku 2013 przeprowadzona została zasadnicza część procedury prywatyzacyjnej, w wyniku której wyłączność otrzymała spółka OT Logistics SA z siedzibą w Szczecinie. Nowy właściciel terminalu drobnicowego - OT Logistics SA, to nowoczesna firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała Grupa Kapitałowa składająca sięz kilkudziesięciu spółek. Grupa Kapitałowa OT Logistics jest największym polskim i jednym z większych środkowoeuropejskich przedsiębiorstw w branży TSL, działającym jako one-stop-shop, oferującym usługi z zakresu transportu wodnego śródlądowego, spedycji i logistyki (w tym usługi portów morskich), a sama spółka jest największym podmiotem na polskim rynku żeglugi śródlądowej (ponad 80% udział w rynku) i jednym z większych w Unii Europejskiej (ponad 6% udziału w rynku). 18 lipca 2013 r. spółka zadebiutowała na giełdzie, jako 444 spółka notowana na rynku głównym.
Wreszcie, na koniec, warto przypomnieć najważniejsze wydarzenia minionego roku w gdyńskim porcie:
27.01- podpisanie umowy nabycia od Stoczni Marynarki Wojennej SA części Nabrzeża Gościnnego, niezbędnej dla realizacji inwestycji pn. "Pogłębienie toru podejściowegoi akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Faza I: Rozbudowa Obrotnicy nr 2", ujętej w planie inwestycji ZMPG SA
28.04 - powołanie przez Radę Nadzorczą ZMPG SA Zarządu Spółki VI kadencji.
12.05 - podpisanie w siedzibie ZMPG-a S.A. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy z WYG International Sp. z o.o. na opracowanie studium wykonalności wskazującego optymalny zakres modernizacji stacji kolejowej obsługującej port morski w Gdyni .
27.05 - przekazanie do użytkowania nowego magazynu wysokiego składowania przy ulicy Kontenerowej 27 w Gdyni .
18.06 - wizyta Celebrity Eclipse - najdłuższego w historii statku pasażerskiego ( długość 317 metrów ; GT 121 878), cumującego w polskim porcie.
26.06 - podpisanie umowy zbycia 100% udziałów spółki BTDG -Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia Sp. z o.o. na rzecz spółki OT Logistics S.A. (za kwotę 57,83mln zł).
10.10 - podpisanie z firmą Strabag Sp. z o.o. umowy na realizację robót budowlanych w ramach projektu "Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etap I Nabrzeże Rumuńskie, faza I” (na łączną kwotę netto blisko 45 mln zł).
20.10 - uroczyste zakończenie realizacji inwestycji pn.„Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia” - dofinansowanego z UE w ramach Funduszu Spójności w kwocie ponad 72,6 mln zł.
1.12 - wyjątkowy załadunek - 540-tonowy reaktor chemiczny załadowany z Nabrzeża Polskiego na statek drobnicowy BBC Amber.
1.12 - uroczyste oddanie do użytkowania magazynu do składowania zbóż i pasz - obiekt o kubaturze ponad 23 tys. m³ i 7,4 tys. m² powierzchni, wybudowany za kwotę ok. 19,5 mln. zł (koszty urządzeń i technologii poniósł najemca - BTZ Sp. z o.o.).
rel (ZMPG), SeaMedia