Porty, logistyka

Pogłębianie toru wodnego do 12,5 m, na długości ok. 62 km (cały tor wodny Świnoujście – Szczecin liczy ok. 67,7 km; na długości ponad 5 km od główek falochronów w Świnoujściu ma, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem, głębokości 14,3 m i 13 m), będzie trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin. 

W tej chwili trwają prace przygotowawcze do tego zadania, realizowane jako projekt unijny z POIŚ. W lutym 2014 roku podpisaliśmy umowę z firmą Europrojekt Gdańsk S.A. (w ramach przeprowadzonej procedury przetargowej) na wykonanie m.in. studium wykonalności dla inwestycji, raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, matematycznego modelu toru wodnego, pełnej analizy nawigacyjnej zmodernizowanego toru oraz wielu opracowań pomocniczych. Dokumenty te będą gotowe do końca sierpnia 2015 r. Niektóre z nich już są gotowe, np. analiza nawigacyjna czy sprawozdanie z badań próbek urobku pogłębiarskiego.
Projekt pogłębienia toru wodnego do 12,5 m został zgłoszony do projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020, został też ujęty w dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku).
Przypomnijmy, że pierwszy etap modernizacji (2000 – 2004) obejmował budowę falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony Kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. Inwestycja kosztowała ok. 163 mln złotych i była finansowana z udziałem pożyczki udzielonej Polsce przez Bank Światowy. Konstrukcja obu falochronów i umocnień brzegowych została zaprojektowana i wykonana dla planowanej głębokości toru 12,5 m.

W tym roku natomiast zakończymy etap drugi, czyli przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Zadanie to realizujemy dzięki funduszom UE. Jego koszt to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wynosi ok. 267 mln zł. Zmodernizowane umocnienia brzegowe również będą przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. 

Celem modernizacji umocnień brzegowych (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu wyeliminujemy również niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. 

Samo pogłębienie toru do 12,5 m ma ogromne znaczenie nie tylko dla transportu morskiego (możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o większym zanurzeniu, a co za tym idzie, z większymi ładunkami), ale może także mieć znaczenie w przypadku reaktywacji w Szczecinie wielkiego przemysłu stoczniowego lub powstania przemysłu offshorowego, ponieważ ułatwi wyprowadzanie wybudowanych wielkich statków i konstrukcji (np. platform wiertniczych) w morze. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter