Porty, logistyka

Dzisiaj w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym dokonano oficjalnej inauguracji ekslploatacji dwóch nowych nabrzeżowych suwnic kontenerowych (STS). W skromnej uroczystości wziął udział m.in. prezydent miasta Gdyni Wojciec Szczurek oraz wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć. Nowym suwnicom w gdyńskim porcie nadano imiona Gdynka i Gdynek.

Mają wysokość dwudziestopiętrowego bloku, zasięg ramion równy połowie boiska piłkarskiego i bez trudu podnoszą nawet 60 ton - to nowe suwnice Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, które zostały dzisiaj, 9 stycznia 2015 r., oficjalnie powitane w BCT. Suwnice jeszcze nie pracują. Technicznie są już w pełni gotowe, jednak oczekują na ostatnie formalności i odbiory techniczne, które nie powinny zająć więcej niż 7 do 10 dni.

Wyprodukowane przez firmę Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. (ZMPC) mają ponad 60 m wysokości i pięćdziesięciometrowy zasięg ramienia w kierunku wody, co pozwala na obsługę statków o 19 rzędach kontenerów. W praktyce oznacza to, że Bałtycki Terminal Kontenerowy jest technicznie przygotowany do obsługi kontenerowców o pojemności ok. 13 000 TEU, należących do klasy post-panamax, tj. o rozmiarach zbyt dużych by mogły przejść przez Kanał Panamski z jego aktualnymi ograniczającymi parametrami (przed zakończeniem trwającej obecnie rozbudowy).

Suwnice dostarczone zostały do BCT na początku grudnia 2014 r. na pokładzie specjalistycznego statku Zhen Hua 8. Rejs trwał ponad dwa miesiące, w trakcie których dostarczono także trzy podobne, ale nieco większe, urządzenia do portu Lome w Togo. Samo wejście do Gdyni, w związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, było kilkukrotnie przesuwane. Finalnie statek przy nabrzeżu BCT pojawił się 7 grudnia a 9 grudnia rozpoczęła się trwająca dwa dni operacja rozładunku suwnic
i przenoszenia ich na tory nabrzeżowe. Od tego czasu rozpoczęły się odbiory techniczne oraz ostateczne przygotowanie ich do pracy.

Czytaj także: Dwie nowe suwnice nabrzeżowe dla BCT płyną z Chin [m.in. więcej o parametrach technicznych nowych suwnic]

Jeszcze w tym roku Bałtycki Terminal Kontenerowy wzbogaci się o dwa podobne urządzenia. Nie będą to jedyne zakupy realizowane w ramach prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej. W jego ramach prowadzone są zakupy sprzętu przeładunkowego - między innymi suwnic kolejowych, wozów podsiębiernych i naczep kontenerowych - ale również wymiana nawierzchni placów składowych czy wdrażanie systemów informatycznych.

Czytaj także: Nowe suwnice kontenerowe STS dla terminalu BCT już w Gdyni

Równocześnie, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT - utrzymuje się on na poziomie ponad 35%, nierzadko przekraczając 40%.

Program inwestycyjny, którego realizacja zakończy się w tym roku, wraz z inwestycjami w infrastrukturę portową, pozwoli na zwiększenie potencjału przeładunkowego o ponad połowę oraz umożliwi na przystosowanie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego do obsługi statków oceanicznych.

W trakcie piątkowej uroczystości suwnicom nadano imiona Gdynka i Gdynek. To propozycje, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z redakcją Dziennika Bałtyckiego, na który Gdynianie i miłośnicy portów nadesłali ponad 170 propozycji.

W uroczystości, której gospodarzem był Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, udział wzięli m.in. Dorota Pyć, podsekretarz stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia obecnie 282 pracowników i kontroluje 30% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w dobrej kondycji finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT ustanawia korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. BCT obsługuje zdecydowaną większość ładunków skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce. 

 rel (BCT), SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczal, BCT

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter