Offshore

Grecki armator John Dragnis, chcąc zarabiać na rynku statków pomocniczych morskiego sektora wydobycia ropy i gazu, wykupił część floty OSV od konkurencyjnej spółki, notowanej na giełdzie w Singapurze.

Należąca do Greka firma MAG Offshore Investments, skupiająca kilka podmiotów, nabyła 20 różnych statków wsparcia sektora wydobywczego (OSV - Offshore Support Vessels) od spółki Atlantic Navigation. Transakcja o łącznej wartości 183 mln USD, obejmuje statki pracujące dla czołowych klientów w Arabii Saudyjskiej, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Według portalu VesselsValue, chodzi o osiem jednostek AHTS (do obsługi kotwic platform naftowych), trzy statki zaopatrzeniowe typu PSV, jednostkę do transportu załóg, dwa statki dźwigowe i sześć łodzi roboczych.

Jeszcze przed tym zakupem, MAG posiadał już cztery statki OSV, zatrudnione na Bliskim Wschodzie i realizował strategię budowania floty, koncentrując się na tym regionie, a także Azji Południowo-Wschodniej i Afryce. Łącznie więc w posiadaniu greckiego potentata są obecnie 24 statki OSV.

MAG Offshore to strategiczne partnerstwo, utworzone przez Goldenport Group (spółka celowa Dragnisa) oraz inwestorów z USA (EnTrust Global i Maas Capital) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Allianz Marine Services), realizujące strategię Błękitnego Oceanu (Blue Ocean).

Allianz Marine z siedzibą w Dubaju będzie nadzorować zarządzanie połączoną flotą MAG, natomiast tymczasowy zarząd nad wybranymi statkami, do czasu ich płynnego przejęcia na własność przez MAG Offshore, będzie pełnić sprzedający armator - Atlantic Navigation.

Transakcja zakupu floty OSV, to realizacja strategii MAG, polegającej na łączeniu fuzji i akwizycji innych spółek z rozwojem organicznym.

- Jest to zgodne z naszymi podstawowymi wartościami, polegającymi na przejmowaniu aktywów, spółek i rynków o silnym wzroście, które nie są wystarczająco doinwestowane i wykorzystywane – tłumaczy John Dragnis, dyrektor generalny Goldenport Group.

Grecki armator spodziewa się, że ekspansja grupy na rynku offshore będzie opłacalna w dłuższej perspektywie.

- Jesteśmy przekonani, że transformacja energetyczna na świecie będzie przebiegać w bardziej realistycznym tempie, a sektor morskiego wydobycia ropy i gazu będzie jeszcze długo odgrywał kluczową rolę w przyszłości - wyjaśnia Dragnis.

Jak zapewniono w trakcie ogłoszenia transakcji nabycia części floty OSV od spółki z Singapuru, jeśli MAG Offshore zdecyduje się na dalszą ekspansję, skupi się na selektywnych przejęciach wysokiej jakości i stosunkowo nowoczesnego tonażu tego typu, dostępnego jeszcze na rynku.

Finansowe wsparcie transakcji zapewnił Bank Narodowy Fujairah, Alantra Corporate Finance była wyłącznym doradcą finansowym, a firma Watson Farley & Williams działała jako konsultant prawny.

- Kontynuujemy rozbudowę naszej działalności na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowo-Wschodniej z zaufanymi i profesjonalnymi partnerami – cieszy się partner zarządzający Maas Capital Partners, Mark Ras.

EnTrust Global z siedzibą w USA, zarządza globalnymi aktywami o łącznej wartości ponad 15 mld USD, z których w ramach strategii Błękitnego Oceanu zainwestowano już ponad 4,5 mld USD kapitału w sektorze morskim. Maas Capital, to firma inwestycyjna, przejęta przez EnTrust Global w 2021 roku.

Goldenport z siedzibą w Atenach jest międzynarodową grupą żeglugową, należącą do greckiej rodziny Dragnis, dotąd aktywnej głównie na rynkach kontenerowców, masowców i tankowców. John Dragnis prowadzi również z powodzeniem biznes w zakresie czarteru jachtów w swojej ojczyźnie.

Jest najnowszym greckim armatorem, inwestującym w tradycyjny rynek offshore, po jego rodaku, Evangelosie Marinakisie, który niedawno zamówił budowę w Chinach serii statków PSV, zachęcony rekordowymi wzrostami stawek dziennych dla tej floty.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter