Chińska stocznia Fujian Mawei Shipbuilding buduje serię zaopatrzeniowców platform naftowych dla greckiego armatora. Wszystkie zostaną wyposażone w napęd, automatykę i systemy zarządzania energią, dostarczone przez Kongsberg Maritime.
Statki typu Platform Supply Vessel, o długości 95 m, powstają według projektu MMC 897CD polskiego biura konstrukcyjnego MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni. Zamówiła je grecka spółka Capital Offshore, założona przez Evangelosa Marinakisa, kolejnego armatora z Hellady, który zdecydował się wejść na dynamicznie rosnący rynek wydobycia ropy i gazu, na którym statki pomocnicze sektora oil & gas notują ostatnio rekordowe zarobki.
Wcześniejsze doniesienia mówiły o zamówieniu do ośmiu jednostek PSV w stoczni Fujian Mawei Shipbuilding z opcją czterech kolejnych, z których dwie o długości 88 metrów, miały być budowane w oparciu o projekt Z4423 MPSV norweskiego biura Breeze Ship Design, a dwa – polskiego MMC. Obecny komunikat firmy Kongsberg z 22 bm. informuje już o 10 statkach PSV, budowanych dla greckiego armatora do ww. projektu gdyńskiego biura MMC.
Po przekazaniu, nowe statki greckiej spółki będą pracować w pobliżu morskich platform wiertniczych i pływających systemów produkcyjnych w Brazylii.
Norweska firma dostarczy na nowo budowane jednostki szeroką gamę hybrydowych systemów napędowych i elektrycznych oraz automatyki okrętowej w ramach kontraktu o wartości 800 mln NOK (73,2 mln USD).
Każdy statek będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne US 255, dwa stery strumieniowe TT2200 oraz jeden wysuwany/chowany w kadłubie pędnik azymutalny ULE PM 155, wszystkie napędzane silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi.
System zasilania prądem stałym (DC), obejmujący generatory, rozdzielnice DC, transformatory oraz bateryjne magazyny energii jest w pełni zintegrowany z układem napędowym i pozycjonowania dynamicznego w celu optymalizacji działania, wydajności i efektywności paliwowej.
Systemy magazynowania energii (ESS – Energy Storage Systems) zmniejszą emisje podczas pracy statku w trybie DP, zapewniając w razie potrzeby wzrost mocy, bez zwiększania obciążenia silnika głównego (peak shaving).
Hybrydowy, bateryjny układ zasilania zapewni elastyczność operacyjną, umożliwiając jednostkom PSV pracę na jednym silniku, a załodze pełną swobodę w wyborze silnika.
- Naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości tych statków, ponieważ rozszerzamy naszą działalność w sektorze offshore - podkreśla Gerry Ventouris, dyrektor generalny Capital Offshore.
Nowo budowane statki PSV będą cennymi aktywami spółki Capital Offshore na rozwijającym się rynku brazylijskim, wspierając firmy energetyczne, wydobywające ropę i gaz ze złóż głębokowodnych.
- Wybierając nasze zintegrowane rozwiązania w zakresie napędu, pozycjonowania dynamicznego, automatyki okrętowej i wyposażenia elektrycznego, Capital Offshore odniesie korzyści nie tylko w postaci zwiększonej wydajności paliwowej, ale także niższych wydatków operacyjnych - twierdzi prezes Kongsberg Maritime, Lisa Edvardsen Haugan.
GL