Lotos Petrobaltic SA, spółka z Grupy Orlen, podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.
Miliana Shipmanagement Limited, działając jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do Lotos Petrobaltic SA, w związku z transakcją powiększy dotychczasową flotę o kolejny statek.
Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Grupie Lotos Petrobaltic SA, przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych. W ramach zdobywania doświadczenia w obszarze MEW (tzw. ), statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników na Morzu Północnym, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki.
"Umowa na budowę nowego statku CTV StratCat 27 dla Miliana Shipmanagement to dla nas kolejny krok w kierunku rozwijania naszej działalności w sektorze MEW i tworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Mając ponad 34-letnie doświadczenie offshore, możemy dostarczać wysokiej jakości usługi na rynkach krajowych i międzynarodowych. W planach mamy nabycie kolejnych jednostek" - mówi Grzegorz Strzelczyk, Prezes Zarządu LOTOS Petrobaltic SA.
StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV). Statek ten został stworzony z myślą o obsłudze farm wiatrowych na morzu, w związku z tym musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. Jego konstrukcja oparta jest na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa.
StratCat 27 spełnia najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do instalacji systemu hybrydowego w kolejnym etapie. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zastosowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba. Dzięki temu StratCat 27 jest w stanie przewozić techników i zaopatrzenie na znaczne odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Jedną z kluczowych cech tego statku jest sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu. Ponadto, StratCat 27 jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji.
Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi) oraz techników (24) obsługujących morskie farmy wiatrowe.
Statek został zaprojektowany przez doświadczone, renomowane okrętowe biuro projektowo-konsultingowe BMT Ltd.
W listopadzie 2023 roku BMT ogłosiła zawarcie długoterminowej umowy (LTA) z singapurską Strategic Marine, nawiązując - jak to określono w oficjalnym komunikacie - "silną współpracę mającą na celu doprowadzenie statków dla sektora offshore wind do bardziej zrównoważonej przyszłości". Według BMT "partnerstwo to wprowadzi najnowocześniejsze rozwiązania projektowe, dla osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji, w szczególności koncentrując się na rozwoju wiodącej na świecie serii StratCat CTV".
CTV projektu StratCat 27 - charakterystyka podstawowa
(projekt bazowy / wyjściowy; niektóre ostateczne dane dla statku Lotosu mogą się nieznacznie różnić od podanych poniżej)
długość całkowita - 27,10 m (według innego źródła 27,00 m)
długość na wodnicy pływania - 23,90 m
całkowita szerokość konstrukcyjna - 8,90 m
odległość między płaszczyznami symetri (CL) kadłubów - 5,95 m
zanurzenie konstrukcyjne - ok. 1,30 m (według innego źródła 1,50 m)
zanurzenie maksymalne - 1,72 m
tonaż pojemnościowy brutto - około (nieco ponad) 200
nośność - 30 ton (według innego źródła nośność maks. - 35 t)
łączna powierzchnia ładunkowa - 81,7 m²
powierzchnia ładunkowa na rufie - 29,3 m²
powierzchnia ładunkowa na dziobie - 52,4 m²
dopuszczalne obciążenie pokładu - 2,0 t/m²
pojemność zbiorników:
- paliwo - 35,0 m³ (35 000 l)
- woda słodka - 3,5 m³ (3500 l)
- ścieki - 2,5 m³ (2500 l)
napęd - dwuśrubowy; śruby o stałym skoku
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar CAT32 lub MAN D2862
prędkość - 24,0 węzły (85 % mocy) / 26,0 węzłów (100 %)
Obecnie spółka Miliana Shipmanagement Limited, wspólnie z Lotos Petrobaltic SA, realizuje usługi na Morzu Północnym, świadcząc prace rozpoznania geotechnicznego na lokalizacjach pod farmy wiatrowe. W 2022 roku spółka zakupiła wiertnicę, w którą wyposażony został PSV . Pozwala ona na wykonywanie badań geotechnicznych w odległości nawet do ponad 100 metrów pod dnem morza. Są one niezbędnym elementem wszelkiego rodzaju inwestycji offshore - od rurociągów i podmorskich kabli, poprzez przemysł oil&gas po morską energetykę wiatrową.
Technical Ship Management (TSM) świadczy od 2012 r. nadzór nad bezpieczną eksploatacją statków, agenta portowego. W swojej działalności TSM koncentruje się na usługach wspomagających transport morski, organizuje operacje STS, holowania obiektów, prowadzi badania dna morskiego, przeprowadza inspekcje ROV (w najbliższym czasie również WROV), eksploatację podmorskich złóż ropy naftowej oraz innych usługach w zakresie offshore, obejmujących m.in. morską energetykę wiatrową.
rel (Orlen)
Rys.: BMT Ltd; Strategic Marine