Offshore

Władze Mozambiku (wraz z operatorem systemu wydobywczego - Eni SpA i jego partnerami) uruchomiły wysyłkę drogą morską ładunków skroplonego gazu ziemnego z pływającego systemu wydobywczo-magazynowo-terminalowego (FLNG) zakotwiczonego w rejonie prowincji Cabo Delgado, na północy tego kraju. Prowincja ta od ponad trzech lat ogarnięta była konfliktem zbrojnym.

Gaz ziemny wydobywany jest spod dna morskiego przez jednostkę Coral-Sul FLNG, na jej pokładzie uzdatniany i skraplany, a następnie przechowywany w zbiornikach kriogenicznych aż do wyekspediowania porcji LNG w przeładunku STS (ship to ship) na gazowiec cumujący przy burcie Coral-Sul FLNG. Jednostka zakotwiczona jest na polu gazowym Coral w rejonie Rovuma Basin, na akwenie o dużej głębokości (ok. 2000 m).

Pierwszy ładunek z Coral-Sul FLNG przyjął w dniach 11-13 listopada gazowiec British Sponsor (nr 9766580, GT 115 366, nośność 94 360 t, ładowność 169 932 m³). Ładunek może trafić do Europy. Na razie (w nocy z poniedziałku na wtorek) tankowiec LNG, którego operatorem i armatorem zarządzającym jest BP Shipping Ltd, podaje jako destynację kanał Sueski.

Na świecie jest obecnie aktywnych jedynie pięć jednostek FLNG (w tym jedna z największych jednostek pływających w historii - Prelude, zatrudniona u wybrzeży Australii), czasami określanych także jako LNG-FPSO. Kolejne są bliskie uruchomienia, a dość liczne - planowane.

Jak poinformował prezydent Mozambiku Filipe Nyusi, pierwszy transport wyruszył z Zatoki Rovuma w niedzielę - podaje PAP. Szef państwa sprecyzował, że surowiec pochodzi ze złóż eksploatowanych w ramach projektu Coral Sul FLNG, nadzorowanego przez grupę spółek, której przewodzi włoski koncern Eni (pozostali partnerzy, to: ExxonMobil, CNPC, GALP, KOGAS i ENH - red.). Jednym z inwestorów jest tam również portugalski koncern Galp. Nyusi ujawnił, że pierwszy ładunek LNG na eksport został sprzedany koncernowi BP.

W poniedziałek kierownictwo grupy BP potwierdziło słowa prezydenta Mozambiku informując, że w ciągu roku ze złoża eksploatowanego w ramach projektu Coral Sul pozyskiwać można do 3,4 mln ton surowca.

Od ponad trzech lat w rejonie Cabo Delgado prowadzone były walki pomiędzy siłami podległymi władzom Mozambiku a rebeliantami związanymi z radykalnymi organizacjami muzułmańskimi, m.in. z samozwańczym Państwem Islamskim. Według portugalskich służb przez pewien czas działała tam również licząca około 200 najemników Grupa Wagnera. Organizacja ta jest powiązana z rosyjskim wywiadem wojskowym.

Konflikt zbrojny w Cabo Delgado postrzegany był przez wielu politologów i komentatorów jako próba zdestabilizowania tych bogatych w gaz ziemny i ropę naftową terenów Afryki.

W sierpniowym raporcie organizacja Lekarze bez Granic wymieniła prowincję Cabo Delgado jako jeden z najbardziej niestabilnych politycznie rejonów Czarnego Lądu.

Marcin Zatyka (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Eni SpA

Coral-Sul FLNG - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 9831684
operator - Eni SpA, Włochy
stocznia - Samsung Heavy Industries, Geoje, Korea Płd.
rok budowy - 2021
długość całkowita - 432,00 m
długość między pionami - 387,89 m
szerokość maksymalna - 66,00 m
wysokość boczna - 38,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 346 165
tonaż pojemnościowy netto - 103 849
wyporność - ok. 220 000 ton
pojemność ładunkowa (LNG) - 233 926 m³
roczna zdolność skraplania (produkcji LNG) - ok. 3,4 mln ton

Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNGCoral-Sul FLNGCoral-Sul FLNGCoral-Sul FLNGCoral-Sul FLNGCoral-Sul FLNG

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter