W czwartek, 26 września br. do Gdańska przybył Marcel - nowy nabytek PRCiP Sp. z o.o. (Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych) - jednostka robocza zbudowana przez jedną z holenderskich stoczni grupy Damen.
Jest to mały, wielozadaniowy statek mogący pełnić funkcje holownika/pchacza, dźwigu pływającego, obsługi kotwic jednostek trzecich, obsługi boi, etc.
Reprezentuje standardowy projekt Damen Multicat 2108 - katamaran z relatywnie obszernym pokładem roboczym.
Jednostka pozyskana do floty PRCiP najprawdopodobniej została zakupiona w wersji podstawowej, bez (widocznego na rysunku załączonego poniżej) dodatkowego przenośnego wyposażenia do likwidowania rozlewów olejowych, a jedynie z żurawiem pokładowym o wysięgniku teleskopowym.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy 518520 jest, jak wiele sprzedawanych przez Damen Shipyards, produktem "z półki" - budową spekulacyjną (bez zamówienia) i po ukończeniu, zanim trafiła do PRCiP, oczekiwała na nabywcę.
W Internecie można znaleźć zdjęcia jednostki z numerem budowy (bez nazwy na burcie) i z zainstalowanym jeszcze wyposażeniem do zbierania zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody z czerwca 2019 r.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Damen Shipyards
Marcel - katamaran roboczy typu Damen Multicat 2108:
nr IMO - 9894909
rok budowy - 2019
państwo bandery - Polska
port macierzysty - Gdańsk
armator - PRCIP Sp. z o.o., Gdańsk
stocznia - B.V. Scheepswerf Damen - Gorinchem, Holandia (kadłub jednostki zbudowany w Polsce)
stoczniowy nr budowy - 518520
długość całkowita - 21,16 m
szerokość maksymalna - 8,06 m
szerokość konstrukcyjna - 8,00 m
wysokość boczna - 2,75 m
zanurzenie kadłuba - 1,75 m
zanurzenie na rufie - 2,15 m
wyporność - ok. 150 t
tonaż pojemnościowy brutto - 111
tonaż pojemnościowy netto - 33
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 853
pojemność zbiorników paliwowych - 26,3 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 15,9 m³
pojemność zbiorników na zużyty olej - 0,9 m³
pojemność zbiorników na ścieki - 0,9 m³
pojemność zbiorników wody zęzowej - 36,0 m³
pojemność zbiorników balastowych - 20,8 m³
uciąg na palu - 8,3 T
prędkość eksploatacyjna - 8,4 węzła
łączna moc napędu głównego - 442 kW (592 KM)
silniki napędu głównego - 2 × Volvo D9 MH/1
przekładnie - Twin Disc MGX 5114-DC 4,17:1
śruby napędowe - 2 × Kaplan II, o stałym skoku
dysze śrubowe - 2 × 1050 mm, Van de Giessen, "Optima"
maszyna sterowa - hydrauliczna, 2 × 45°
zespół prądotwórczy - Caterpillar C4.4 NA, 47 kVA, 230/400 V, 50 Hz
system hydrauliczny - power pack (zasilacz) napędzany silnikiem spalinowym
żuraw pokładowy - hydrauliczny, Heila HLRM 65-3S, DOR 5,40 t na wysięgu 10,58 m
pomieszczenia: sterówka, pentra/salon, pomieszczenie sanitarne; pod pokładem - na obu burtach warsztaty/magazyny, na lewej burcie klimatyzowana kabina załogowa
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.