Offshore

Przy nabrzeżu LOTOS Petrobaltic cumował statek Thorco Amber, który przypłynął z 21 rolkami nawiniętymi odcinkami rurociągu CTP (Coiled Tubing Pipe). Była to ostatnia partia tego ładunku z 53 rolek zakupionych przez LOTOS Petrobaltic w firmie Tenaris w Houston. 

Posłużą one do budowy gazociągu ze złoża B8 do Energobalticu we Władysławowie. Gazociąg ten stanowi istotny składnik infrastruktury podwodnej na złożu B8.

Statek Thorco Amber o nośności 9 851 MT i długości 132,2 m pływa pod banderą Antigua & Barbuda. - Wszystkie etapy transportu rolek od producenta w Houston do Gdańska zorganizował Dział Eksploatacyjno-Ekonomiczny Technical Ship Management - podkreśla Marek Mikuć, zastępca dyrektora naczelnego tej spółki. - Z uwagi na wysokość rolek podczas przewozu lądowego z Tenaris na terminal portowy konieczne było podnoszenie linii energetycznych, a transport odbywał się w eskorcie policji - dodaje dyrektor Mikuć. - Zakontraktowaliśmy statek optymalny, zarówno pod względem wysokości frachtu, jak i długości całkowitej pozwalającej na jego cumowanie na wolnym odcinku Nabrzeża Flisaków w bazie LOTOS Petrobalticu.

Operację wejścia statku z ramienia Urzędu Morskiego koordynował pilot portowy, który wprowadził statek z redy portu do naszego nabrzeża. Ze strony LOTOS Petrobalticu operację cumowania statku nadzorował kapitan AHTS Granit Grzegorz Latkowski.

- Przeciętny ciężar rolki, na którą nawinięto 2-2,2 km rurociągu, to 50 ton - mówi Artur Wójcikowski, kierownik Działu Instalacji Podwodnych w Biurze Zagospodarowania Złoża B8. - Wyładunek wykonany był dźwigami statkowymi na specjalistyczny zestaw niskopodwoziowy. Na tym zestawie rolki zostały przewiezione na plac składowy w bazie LOTOS Petrobalticu.

Po zakończeniu rozładunku rozpocznie się pierwszy etap budowy gazociągu, czyli przewijanie odcinka rurociągu z dwóch rolek transportowych Tenaris na rolkę instalacyjną MSR-1. Tak przygotowany odcinek będzie zainstalowany w przygotowanym przewiercie horyzontalnym (HDD) w części przybrzeżnej, bezpośrednio przy elektrociepłowni Energobaltic.

Przypomnijmy, że cała długość rurociągu łączącego złoże B8 z elektrociepłownią Energobalticu we Władysławowie ma wynosić ok. 75 km. Stalowa rura o średnicy zewnętrznej 4,5 cala w otulinie, będzie nawinięta na potężną szpulę zamocowaną na pokładzie statku. Rurociąg będzie „odwijany” ze szpuli, układany na dnie i zabezpieczony. Po oddaniu go do użytku gaz będzie przesyłany do Energobalticu pod ciśnieniem roboczym ok. 130 barów. W elektrociepłowni gaz posłuży m.in. do napędzania jej turbin.

rel (Zarząd Zakładowy Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy LOTOS/Agnieszka Kmiecik)

0 pipe laying
Czyli beda najpierw rozwijali ze szpuli (prostowali) a potem nawijali na beben Pipe Laying Vessel. Do tego potrzebne chyba jest odpowiednie wyposazenie na nabrzezu (''straightner'', odpowiedniej dlugosci odcinek z rolkami itp) . Czy dobrze zrozumialem , wie ktos moze jak to ma sie dokladnie odbywac w tym przypadku ?
02 sierpień 2016 : 07:58 oil | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter