Artykuły

Z początkiem września podchorążowie zagraniczni Akademii Marynarki Wojennej rozpoczęli praktyki na pokładzie żaglowca szkolnego Pogoria. W czwartek po południu, jednostka wyszła z Basenu Prezydenta portu Gdynia, w miesięczny rejs nawigacyjno-szkoleniowy. Na pokładzie oprócz załogi żaglowca znajduję się 25 podchorążych z Kuwejtu i 10 podchorążych z Kataru oraz 4 osoby kadry zabezpieczającej z uczelni.

Rejs połączony jest z realizacją szkolenia praktycznego wynikającego z programu studiów, które rozpoczęło się 1 września od szkolenia wstępnego, obejmującego zapoznanie z żaglowcem oraz zasadami bezpieczeństwa. Grupa 17 podchorążych z Kuwejtu pod okiem kadry dydaktycznej z uczelni w czasie rejsu odbędzie praktykę nawigacyjną, natomiast pozostali podchorążowie praktykę marynarską pod nadzorem załogi żaglowca. Trasa rejsu obejmuje Bałtyk Południowy i Bałtyk Zachodni, cieśniny Sund, Wielki Bełt i Kattegat. Podczas rejsu zaplanowano wejście do Kilonii i Szczecina.

Całością szkolenia kieruje kpt. ż. w. (kpt. mar. rez.) Leszek Soroka, dowódca ORP Iskra w latach 1982-84. Kapitanem żaglowca w tym rejsie jest kmdr rez. Artur Pierzyński, również związany z ORP Iskra, doświadczony w szkoleniu podchorążych oficer okrętowy, członek załogi okrętu z rejsu dookoła świata.

Celem praktyki nawigacyjnej jest nabycie oraz doskonalenie praktycznych umiejętności prowadzenia nawigacji na wachcie morskiej z uwzględnieniem określania pozycji okrętu różnymi sposobami oraz praktyczne wykorzystanie nabytej wiedzy i pogłębianie jej w zakresie locji, astronawigacji, meteorologii i oceanografii, radionawigacji i okrętowych urządzeń nawigacyjnych.

Praktyka marynarska ma na celu zapoznanie szkolonych z budową żaglowca i jego wyposażeniem oraz organizacją i obowiązkami załogi, w tym związanymi z pełnieniem wachty morskiej i kotwicznej na stanowiskach marynarskich oraz wykonywaniem przypisanych czynności podczas alarmu do żagli i innych alarmów. Program szkolenia obejmuje także umiejętność obsługiwania podstawowych urządzeń pokładowych, mechanizmów oraz wyposażenia żaglowca. Praktyka pozwala również na sprawdzenie u podchorążych odporności psychicznej i fizycznej do służby na morzu oraz zrozumienie pojęcia pracy w zespole. Poza tym jest doskonałą okazją zapoznania z elementami ceremoniału morskiego.

Podczas ceremonii pożegnania prorektor ds. kształcenia i studenckich dr inż. Mariusz MięsikowskI przypomniał między innymi, że marynarzem nie zostaje się w ławie szkolnej ale właśnie dzięki takim praktykom jak te. Życzył podchorążym bezpiecznego i udanego szkolenia, zakończonego pozytywną oceną z egzaminów, kadrze dydaktycznej – zrealizowania założonych celów, a załodze żaglowca – tradycyjne: „Pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem”, wszystkim – pomyślnego pływania i szczęśliwego powrotu do Gdyni w dniu 30 września.

W pożegnaniu uczestniczył również płk. Ahmad ALDHUBAIB, przedstawiciel Attache Wojskowego Kuwejtu.

STS (ang. Sailing Training Ship) Pogoria jest pierwszym dużym żaglowcem, zaprojektowany przez polskiego konstruktora statków, inż. Zygmunta Chorenia. Jest barkentyną, siostrzaną jednostką ORP Iskra, szkolnego okrętu żaglowego Marynarki Wojennej RP, pierwszą z serii B-79 zbudowaną w 1980 r. Trzecią tego typu jednostką jest bułgarska Kaliakra. Aktualnie armatorem żaglowca jest The Sail Training Association Poland (STAP).

rel (Akademia Marynarki Wojennej)

Fot.: Krzysztof Miłosz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter