Bezpieczeństwo

Minister transportu Malezji Anthony Loke poinformował we wtorek, że prywatna firma Ocean Infinity wznowiła poszukiwania wraku samolotu lotu MH370, który zaginął podczas lotu z Kuala Lumpur do Pekinu w marcu 2014 roku. Przeprowadzi je statek z floty Armada.

Loke powiedział, że szczegóły kontraktu między rządem, a firmą są nadal finalizowane, ale z zadowoleniem przyjął "inicjatywę Ocean Infinity", która rozpoczęła poszukiwania zaginionego samolotu Boeing 777. Polityk nie ujawnił, kiedy wznowiono prace ani jak długo mają potrwać.

Według australijskiego nadawcy 9News amerykańsko-brytyjska firma Ocean Infinity, która w 2018 roku przez trzy miesiące bez powodzenia szukała samolotu, podpisała z malezyjskim rządem umowę zawierającą klauzulę, że nie otrzyma wynagrodzenia, jeśli nie odnajdzie wraku. W grudniu BBC informowała, że rząd zatwierdził „zasadniczo” umowę opiewającą na 70 mln USD.

Według dziennika „South China Morning Post” w ciągu najbliższych kilku tygodni Ocean Infinity wyśle statek poszukiwawczy Armada 78 06 i autonomiczne pojazdy podwodne (AUV), które będą przeszukiwać dno morskie. Operacja ma skoncentrować się na obszarze około 15 tys. km kw., ze szczególnym uwzględnieniem czterech miejsc, w których według naukowców wrak najprawdopodobniej może się znajdować – tj. ok. 1,5 km od Perth w stanie Australia Zachodnia.

Ocean Infinity specjalizuje się w pozyskiwaniu informacji z dna oceanu i mórz na potrzeby przemysłu naftowego, poszukiwania surowców i układania podmorskich kabli. Warto przypomnieć, że jeden z takich statków - Armada 78 05 – brał udział w badaniach dna morskiego na Bałtyku pod farmę wiatrową Baltica 2, budowaną przez firmy Ørsted i PGE Baltica.

Samolot Boeing 777 linii Malaysia Airlines, wykonujący lot MH370, najprawdopodobniej rozbił się w wodach Oceanu Indyjskiego 8 marca 2014 roku. W katastrofie zginęło 239 osób, w tym 153 obywateli Chin.

Mimo długotrwałych poszukiwań prowadzonych przez władze Australii i Malezji nie udało się określić dokładnej lokalizacji wraku. Lata po katastrofie fragmenty samolotu odnajdywano u wybrzeży m.in. RPA, Madagaskaru i Mauritiusa.

Lot MH370 opisywana jest czasem jako jedna z największych zagadek w dziejach lotnictwa. Samolot zniknął z radarów niedługo po starcie. Dane satelitarne wskazują, że zmienił kurs i leciał na południe.

Armada 78 (A78), to wielozadaniowy statek o długości 78 m i stalowym kadłubie zaprojektowany do prowadzenia badań geofizycznych, w tym sondowania i pobierania próbek dna morskiego (m.in. sondą statyczną CPT – Cone Penetration Test), jak również inspekcji, konserwacji i napraw instalacji podwodnych.

Jest wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego DP2 oraz flotę autonomicznych robotów podwodnych (ROV). Mogą być one rozmieszczane na wodzie z pokładu, dzięki zdejmowanemu nadburciu rufowemu lub opuszczane przez otwór w kadłubie (moonpool) bezpośrednio pod dnem jednostki za pomocą modułowego systemu wodowania i podnoszenia LARS (Launch And Recovery System), który jest w pełni zautomatyzowany i zdalnie obsługiwany z centrali Ocean Infinity. Niewielka załoga liczy do 16 osób.

GL / PAP

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9219 4.0011
EUR 4.1027 4.1855
CHF 4.3678 4.456
GBP 4.9489 5.0489

Newsletter