Bezpieczeństwo

Hiszpańska marynarka wojenna monitorowała w ostatnich tygodniach trzy rosyjskie okręty wojenne, w tym dwa podwodne. Od początku inwazji na Ukrainę liczba rosyjskich okrętów na hiszpańskich wodach znacznie wzrosła.

Na początku roku patrolowiec Tornado namierzył rosyjski okręt podwodny Noworosyjsk na południe od Balearów na Morzu Śródziemnym – poinformowała armia w komunikacie, cytowanym przez agencję EFE.

Okręt płynął ze wschodniej części Morza Śródziemnego do północnej Europy. Hiszpańska jednostka śledziła rosyjski okręt do momentu, aż dotarł on do wód nadzorowanych przez Portugalię, a następnie do Francji.

Rosja posiada w Syrii dwie bazy – morską i lotniczą, których los po upadku reżimu Baszara al-Asada pozostaje niepewny. Turecki minister spraw zagranicznych Hakan Fidan poinformował w piątek, że większość rosyjskich samolotów i okrętów opuściła bazy w Syrii.

Okręty rosyjskie korzystały z prawa nieszkodliwego przepływu, tj. prawa wszystkich statków do szybkiego i nieprzerwanego przepływu przez morze terytorialne, pod warunkiem, że nie narusza to pokoju, porządku lub bezpieczeństwa państwa nadbrzeżnego.

Pod koniec września dziennik „El Pais” podał – powołując się na źródła w ministerstwie obrony – że liczba rosyjskich okrętów wojennych przepływających przez Cieśninę Gibraltarską wzrosła o połowę w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r.

Choć resort nie podał dokładnych liczb, to według dziennika mowa była o "kilkuset" okrętach z bronią lub materiałami wojskowymi na pokładzie, które płyną z portów w Królewcu i Petersburgu do rosyjskiej bazy morskiej w zachodniej części Syrii.

Pod koniec ubiegłego roku wskutek wybuchu w maszynowni zatonął na Morzu Śródziemnym rosyjski kontenerowiec Ursa Major. W wyniku zdarzenia dwie osoby zginęły, a 14 członków załogi zostało uratowanych przez hiszpańskie służby.

Spółka Oboronlogistics, będąca właścicielem jednostki i podlegająca rosyjskiemu ministerstwu obrony, stwierdziła, że zatonięcie statku miało być skutkiem „ataku terrorystycznego”.

Według danych Salvamento Maritimo, służby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo na hiszpańskich wodach, przez Cieśninę Gibraltarską, położoną pomiędzy Europą a Afryką, przepływa około 70 tys. statków rocznie.

Z Madrytu Marcin Furdyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1422 4.2258
EUR 4.2285 4.3139
CHF 4.512 4.6032
GBP 5.0331 5.1347

Newsletter