Bezpieczeństwo

Pozostający od wtorku w cieśninie Kattegat chiński statek Yi Peng 3, którego załoga podejrzana jest o zerwanie dwóch kabli telekomunikacyjnych na Morzu Bałtyckim, może mieć uszkodzoną kotwicę - wynika ze zdjęć opublikowanych w piątek przez duńskiego nadawcę publicznego DR.

Na filmie ramiona jednej z wciągniętych kotwic są powykrzywiane w różne strony. W ocenie kapitana marynarki i analityka think tanku Nordic Defence Analysis Jensa Wenzela Kristoffersena kotwica "gdzieś utknęła, ale nie wiadomo, kiedy doszło do uszkodzenia".

- Wymagało to dużej siły - podkreślił.

Ekspert widzi analogię z innym przypadkiem, uszkodzeniem kotwicą jesienią ub.r. gazociągu łączącego Estonię i Finlandię. Podejrzany jest o to chiński kontenerowiec NewNew Polar Bear. Wówczas statek opuścił Bałtyk, zanim fińskie organy wszczęły dochodzenie.

Yi Peng 3 w piątek wciąż pozostawał w cieśninie Kattegat na wodach międzynarodowych w duńskiej strefie ekonomicznej. Jednostka jest obserwowana w bliskiej odległości przez patrolowce duńskiej marynarki wojennej.

Z kolei szwedzcy wojskowi na zlecenie prokuratury w Sztokholmie biorą udział w badaniu miejsc, w których doszło do przerwania obu podmorskich kabli. W trudnych warunkach atmosferycznych w głębinach morskich pomagają im podwodne bezzałogowce. Szwedzka policja wszczęła śledztwo w związku z możliwym sabotażem.

W niedzielę i w poniedziałek doszło do uszkodzenia dwóch podmorskich kabli telekomunikacyjnych, jednego łączącego Litwę ze Szwecją oraz drugiego łączącego Finlandię z Niemcami. Miejsca incydentów znajdują się w szwedzkiej strefie ekonomicznej, na południowy wschód od wyspy Gotlandia oraz na południe od wyspy Olandia. Yi Peng 3 wypłynął z jednego z portów naftowych w Rosji.

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk

+6 Wątpliwe.
Faktycznie na zdjęciu które można znaleźć w sieci wygląda trochę na to, że końcówki są nieznacznie wygięte. Widziałem wiele kotwić które miały podobne wady i wynikało to z normalnej eksploatacji. Na zdjęciach widać też, że kotwica (jak i część widocznego łańcucha) pokryta jest sporą i dość jednolitą warstwą rdzy powierzchniowej. Jeśli statek ciągnął by kotwicę po w miarę piaszczystym dnie przez nawet niezbyt dużą odległość, przynajmniej miejscami zarówno łańcuch jak i kotwica powinny być wyszlifowane i pozbawione rdzy. Jakoś nie wyobrażam sobie, by rdza ta mogła się pojawić w jeden - dwa dni. Brak też widocznych zniszczeń warstw farby na kadłubie w miejscach gdzie ciągnięty za statkiem idącym ze znaczną prędkością musiały by się pojawić od łańcucha. Wydaje się więc, iż na podstawie samego nieznacznego wygięcia pazurów kotwicy wniosków o tm że statek dragował kotwicę podczas żeglugi jest nieuzasadnione.
23 listopad 2024 : 11:48 82175 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter