Korea Południowa zajęła kolejny zbiornikowiec pływający pod obcą banderą w związku z podejrzeniem, że dokonał nielegalnego przeładunku produktów ropopochodnych na statek należący do Korei Płn. - poinformowała w niedzielę południowokoreańska agencja Yonhap. Tankowiec Koti od 21 grudnia cumuje w porcie między miastami Pjongtek i Dangdzin na zachodzie kraju; według dostępnych zapisów sygnałów z systemu AIS, Koti zawinął tam już dwa dni wcześniej.
Statek ma zakaz opuszczania portu do czasu zakończenia śledztwa przez południowokoreański wywiad i służby celne - przekazała Yonhap, powołując się na władze portowe. MSZ w Seulu potwierdziło, że śledztwo jest prowadzone, ale odmówiło podania szczegółów.
Na razie nie wiadomo, kiedy ani gdzie Koti miał dokonać nielegalnego przeładunku. Większość załogi tego zbiornikowca pochodzi z Chin i Birmy.
Jak ustalił Portal Morski, m.in. w oparciu o informacje dostępne w bazie danych statków IHS, Koti, to produktowiec o nośności 8008 ton, zbudowany w 2008 r. w Chinach. Należy do zarejestrowanej w Hongkongu firmy Harmonized Resources Shipping Management Co Ltd i jest w zarządzie technicznym i załogowym firmy z Chin - Dalian Grand Ocean Shipping Management Co Ltd. Obecnie (31 grudnia) statek znajduje się na kotwicowisku portu Pyeong Taek (Pjongtek), według IHS - od 22 grudnia. Wcześniej krótko cumował w terminalu Pyeong Taek Western Terminal, a wcześniej - od 20 do 21 przebywał na zwykłym kotwicowisku, a od 19 do 20 grudnia - na specjalnym kotwicowisku kwarantannowym portu Pyeong Taek. Wcześniejszy dostępny zapis o pozycji pochodzi z 1 grudnia, z kotwicowiska portu Yosu w Korei Południowej.
W piątek nieujawniony z nazwiska przedstawiciel MSZ w Seulu poinformował, że Korea Płd. zajęła pływający pod banderą Hongkongu zbiornikowiec Lighthouse Winmore (należący do armatora Lighthouse Ship Management Ltd zarejestrowanego w Hongkongu - Portal Morski), podejrzany o transportowanie produktów naftowych dla Korei Północnej wbrew sankcjom międzynarodowym. Statek ten miał pod koniec października przekazać na wodach międzynarodowych rafinowane produkty naftowe północnokoreańskiej jednostce.
Rada Bezpieczeństwa ONZ w czwartek wydała zakaz przyjmowania w portach całego świata czterech statków północnokoreańskich, które - jak się podejrzewa - zajmowały się transportem towarów objętych embargiem ONZ. W 2017 roku RB ONZ przyjęła łącznie trzy pakiety sankcji wobec KRLD - objęły one: zakaz importu stali i węgla z KRLD oraz zakaz prowadzenia połowów przez statki północnokoreańskie na wodach międzynarodowych; zakaz importu tekstyliów oraz wprowadzenie ograniczeń w dostawach ropy naftowej dla Korei Płn.; ograniczenie docelowo o 75 proc. dostaw ropy naftowej i produktów pochodnych do tego kraju oraz odesłanie zatrudnionych za granicą północnokoreańskich pracowników.
28 listopada Pjongjang przeprowadził kolejny w tym roku test międzykontynentalnej rakiety balistycznej (ICBM), a wcześniej we wrześniu - szóstą już i największą z dotychczasowych próbę nuklearną. Znaczny wzrost aktywności komunistycznego reżimu w Pjongjangu w mijającym roku wywołał ostre reakcje wspólnoty międzynarodowej i wzrost napięcia na Półwyspie Koreańskim.
akl/ agz/ PAP; PBS / Portal Morski