Historia kontenerowców to nie tylko fascynująca opowieść o przełomowej technologii w transporcie, która walnie przyczyniła się do szybkiego wzrostu globalnego handlu i stała się jednym z motorów globalizacji i o wzroście samej floty statków wyspecjalizowanych w przewozie kontenerów. To także linia czasu wzrostu fizycznych rozmiarów pojedynczych kontenerowców – podobnie, jak miało to miejsce w przypadku większości innych rodzajów statków.
Jednak, przykładowo, budowane w II połowie lat 70-tych ubiegłego wieku zbiornikowce przekraczały już barierę nośności na poziomie pół miliona ton (dwa statki), a nawet 550 000 ton (pięć tankowców), ale niedługo potem te olbrzymy zniknęły ze szlaków morskich, trafiając do stoczni złomowych lub zakotwiczone na lata w stałym miejscu, jako pływające magazyny. A w ich czasach poważnie rozważano budowę statków o nośności nawet nieco ponad milion ton. Plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Teraz na deskach projektantów również są już projekty kontenerowców znacznie większych od obecnych rekordzistów. Nie rozstrzygniemy tego, czy takie statki mają szansę powstać – wśród specjalistów zdania są podzielone. Przyjrzymy się jednak dotychczasowej drodze wzrostu rozmiarów i ładowności kontenerowców.
Od pojawienia się statku uważanego dość zgodnie za pierwszy kontenerowiec do współczesnych olbrzymów, czyli przez nieco ponad 65 lat, ładowność tego rodzaju statków wzrosła około 250 razy (niektóre źródła mówią o 327-krotności), a ponad dwu i półkrotnie przez zaledwie dwie dekady do momentu pojawienia się statków o ładowności 24 000 TEU.
W oddzielnym materiale przedstawiamy zestaw ilustracji stanowiący suplement online do artykułu wydrukowanego w magazynie:
Czytaj także:
Według przeanalizowanych przez autora aktualnych (z końca listopada 2023 roku) danych S&P Global - w eksploatacji i w zamówieniach jest łącznie 2867 statków o ładowności 4000 TEU lub większej, a 2307 - o pojemności ładunkowej od 5000 TEU wzwyż.
Samych statków kontenerowych o ładowności powyżej 15 000 TEU jest dzisiaj w eksploatacji ponad 290, a zamówionych lub w trakcie budowy – kolejnych niemal 200. Z kolei tylko największych – 20-tysięczników (statków o pojemności ładunkowej 20 000 TEU lub więcej) - jest 128, a w światowym portfelu zamówień stoczniowych – dalszych 46.
(...)
Piotr B. Stareńczak
Cały artykuł można przeczytać w 61. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.