Dzięki nowemu serwisowi, Port Gdansk uzyska bezpośrednie połączenie z Busan, największym portem kontenerowym Korei Południowej i 6. największym na świecie. Pierwsze zawinięcie kontenerowca armatora CMA CGM do terminalu Baltic Hub już 15 sierpnia. Od października, statki w ramach serwisu FAL1, będą zwijały do Gdańska regularnie w cyklu cotygodniowym.
Francuski CMA CGM to jeden z największych armatorów kontenerowych. Serwis French Asia Line 1 (FAL1), będzie obsługiwał następujące porty: Gdańsk - Wilhelmshaven - Rotterdam - Algeciras - Port Klang - Busan - Ningbo - Shanghai - Yantian - Singapur - Tanger - Dunkierka - Le Havre i Hamburg.
To drugie ogłoszone w ostatnich miesiącach nowe liniowe, kontenerowe połączenie polskiego portu z Dalekim Wschodem.
Jednostką otwierającą nowe połączenie CMA CGM - jak czytamy w komunikacie Portu Gdańsk - będzie, 15 sierpnia, kontenerowiec CMA CGM Zheng He (nr IMO 9706906; rok budowy 2015; GT 179 922; nośność 185 199 t; ładowność 17 859 TEU; 1400 gniazd dla kontenerów chłodzonych) pływający pod banderą maltańską. Jego długość to 399 m, zaś szerokość 54 m. Następne zawinięcie jest planowane na 12 września. Wówczas do Portu Gdańsk przypłynie jednostka o nazwie CMA CGM Concorde (nr IMO 9839208; rok budowy 2021; GT 236 583; nośność 221 322 t; ładowność 23 104 TEU; 2200 gniazd dla kontenerów chłodzonych) pod banderą francuską, o długości 400 m i szerokości 62 m. Jest to statek z napędem LNG.
Sam armator, w oficjalnym komunikacie z 1 sierpnia, informuje, że pierwsze odejście z Azji na Zachód w ramach rozszerzonego serwisu będzie udziałem kontenerowca CMA CGM Jacques Saade (nr IMO 9839179; rok budowy 2020; GT 236 583; nośność 221 251 t; ładowność 23 104 TEU; 2200 gniazd dla kontenerów chłodzonych), który wyjdzie 10 sierpnia z Pusan, a w Gdańsku spodziewany jest 5 października 2023 roku (nr podróży 0FLFNW1MA).
Ten ważny w historii rozwoju techniki okrętowej statek opisaliśmy szeroko w naszym wcześniejszym materiale:
Od października, statki w ramach serwisu FAL1 będą zwijały do Gdańska w cyklu cotygodniowym.
Część jednostek armatora CMA CGM obsługujących serwis FAL1 będzie wyposażona w nowoczesny napęd LNG. Wpisuje się to w aktualną politykę środowiskową UE. Czas transportu kontenerów z Busan do Gdańska armator określił na 54 dni - wyjaśnia Tomasz Braun, pełnomocnik Zarządu ds. relacji międzynarodowych ZMPG S.A. - Busan to już drugi port koreański po Porcie Ulsan, mający połączenie z Portem Gdańsk. Armator będzie także oferował rozszerzenie usługi transportu intermodalnego z Portu Gdańsk do kilkunastu miejscowości w Polsce oraz krajów Europy Centralnej i Wschodniej.
Owocne rozmowy podczas Business Mixer
Otwarcie kolejnego serwisu oceanicznego jest m.in. efektem działań Portu Gdańsk w Korei Pd. w ramach "Business Mixera 2023", międzynarodowej konferencji zorganizowanej pod koniec kwietnia br. w Seulu przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Spotkania między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami i wizyta studyjna w Porcie Busan były świetną okazją do budowania, czy zacieśniania relacji biznesowych.
Korea Południowa jest dziś wiodącym inwestorem zagranicznym w Polsce. W kraju nad Wisłą działa blisko 550 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim, a to stawia Republikę Korei na drugim miejscu, po USA, wśród największych pozaeuropejskich inwestorów.
Inwestycje koreańskie w Polsce, a także coraz większa aktywność polskich przedsiębiorców w Korei, wymusza na rynku żeglugowym otwieranie kolejnych połączeń do Portu Gdańsk. Dzięki temu z usług naszego portu korzysta coraz więcej klientów nie tylko z Polski, ale także Czech, Słowacji, Węgier czy Ukrainy - dodaje Tomasz Braun.
Port Gdańsk jest bowiem dla Azji morską bramą do rynków Europy Środkowo-Wschodniej, najdynamiczniej rozwijającego się regionu Unii Europejskiej. To idealny rynek dla 100 milionów konsumentów, ale także ważne miejsce produkcji i stale rosnącego eksportu produktów wysokiej jakości na rynki całego świata.
Strategiczne położenie Portu Gdańsk, nowoczesna infrastruktura, konkurencyjne ceny oraz status specjalnej strefy ekonomicznej dają mu przewagę nad innymi portami europejskimi. Walory te przyczyniły się do wzrostu i sukcesu portu w ostatnich latach, czyniąc go ważnym węzłem dla handlu i inwestycji pomiędzy Azją i Europą.
rel (Port Gdańsk SA); AL, PBS (PortalMorski.pl)