By zachęcić młodych ludzi do pracy w żegludze śródlądowej niemiecki rząd finansuje szkolenia dla marynarzy i kapitanów. Za 3,5-letnią naukę zawodu przyszli pracownicy otrzymają 76 tys. euro. W niemieckiej żegludze śródlądowej brakuje pracowników, a branża jest kluczowa dla osiągnięcia celów klimatycznych - podkreśla niemiecki rząd.
W świetle agresji Rosji na Ukrainę znaczenie dostaw towarów dla naszego społeczeństwa z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej stało się bardziej, niż jasne. Niestety, sektor ten od lat cierpi z powodu skrajnego braku młodych specjalistów – zaznacza Oliver Luksic, parlamentarny sekretarz stanu przy federalnym Ministrze Cyfryzacji i Transportu w komunikacie tego resortu.
Aby wzmocnić żeglugę śródlądową, która odgrywa również kluczową rolę w osiąganiu naszych celów związanych ze zmianami klimatu w sektorze transportu, będziemy wspierać operatorów żeglugi śródlądowej, oferując szkolenia zawodowe wynoszące nawet do 76 tys. euro – dodaje Luksic.
Jak wyjaśnia, w ramach rozpoczętego 1 sierpnia programu praktykanci otrzymają do 65 tys. euro za 3-letni kurs szkoleniowy dla marynarzy żeglugi śródlądowej i do 76 tys. euro za 3,5-letni kurs dla kapitanów żeglugi śródlądowej. Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu będzie wspierać te programy poprzez finansowanie szkoleń w niemieckim programie sektora żeglugi śródlądowej.
Będziemy również wspierać nowy program szkoleń dla osób zmieniających pracę, np. z sektora żeglugi morskiej – przekazał Luksic.
Takie kursy będą się odbywały również w formie zdalnej, jako przeprowadzane na żywo szkolenia online, kursy mieszane, czy programy online do samodzielnej nauki. Te zajęcia mają być finansowane w takim samym stopniu, jak tradycyjne kursy stacjonarne.
Kolejną nową propozycją będą kursy dostępne w „językach istotnych dla niemieckiego sektora żeglugi śródlądowej” dla tych członków załogi, dla których niemiecki nie jest językiem rodzimym – dodano w komunikacie ministerstwa.
mszu/ kgod/