W południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries wydokowano pierwszy z gazowców LNG norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping, które eksploatowane będą w czarterze długoterminowym przez PGNiG.
Statek o pojemności ładunkowej 174 000 m³ zwodowano 4 czerwca - ujawniono w mediach społecznościowych francuskiego oddziału Knutsen odpowiedzialnego za armatorski nadzór nad budową w stoczni koreańskiej i w przyszłości także prawdopodobnie za zarząd techniczno-eksploatacyjny gazowca.
PGNiG wcześniej zapowiadało wejście do eksploatacji pierwszego gazowca czarterowanego od Knutsen OAS Shipping na początku 2023 roku, jednak stocznia prawdopodobnie przekaże zbiornikowiec Lech Kaczynski przed końcem bieżącego roku. W przyszłym roku wprowadzony zostanie do eksploatacji, w czarterze PGNiG, przynajmniej jeszcze drugi gazowiec Knutsena - Grazyna Gesicka. Takie właśnie będą - bez polskich znaków - oficjalne i formalne nazwy statków (nie Grażyna Gęsicka i Lech Kaczyński).
O nadaniu takich imion pierwszym dwóm gazowcom budowanym przez norweskiego armatora pod czarter PGNiG PortalMorski.pl poinformował jako pierwszy już w połowie grudnia zeszłego roku. W naszych wcześniejszych publikacjach przybliżamy też statki budowane pod czarter PGNiG od strony technicznej.
Czytaj także:
Takie będą pierwsze gazowce LNG czarterowane przez PGNiG [VIDEO]
Znamy nazwy pierwszych dwóch gazowców LNG w czarterze PGNiG
Ruszyły zakupy na budowę gazowców czarterowanych przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping
Rozpoczęto budowę pierwszego gazowca LNG Knutsena pod czarter PGNiG
Obserwatorzy rynkowi oceniają, że statki zamówione przez Knutsena na potrzeby PGNiG kosztowały po ok. 187,5 mln - każdy. Statki czarterowane będą przez PGNiG, według podpisanych umów, przez okres dziesięciu lat.
Jak wynika z podpisanych dotychczas umów czarterowych - poza gazowcami Lech Kaczynski i Grazyna Gesicka PGNiG będzie eksploatowało jeszcze cztery kolejne bliźniacze tankowce LNG od Knutsen OAS Shipping i dwa od greckiego armatora Maran Gas.
Ponadto PGNiG wyczarterowało także trzy istniejące statki po ok. 160 000 m³, z których jeden ma już do dyspozycji, a dwa otrzyma pod zarząd komercyjny prawdopodobnie po jednym w tym i w II półroczu.
W maju, zbudowany w 2014 r. Maran Gas Apolonia (161 941 m³), należący do Maran Gas, dostarczył do Świnoujścia pierwszy ładunek z terminalu eksportera Venture Global - Calcasieu Pass w Luizjanie.
PBS
Fot.: Knutsen OAS Shipping
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.