Żegluga

Notowany na giełdzie w Oslo armator mini-masowców Wilson przyczynia się do dalszej konsolidacji na europejskim rynku żeglugi bliskiego zasięgu, kupując flotę niemieckiego armatora Rhenus Maritime Services (RMS) eksploatującego głównie statki rzeczno-morskie.

W wyniku transakcji do floty Wilsona dołączy sześć statków do przewozu ładunków suchych o nośności od 1800 do 3800 ton oraz kolejne cztery do sześciu masowców w czarterach krótkoterminowych.

Średni wiek statków wynosi 17 lat. Dwa z nich są już eksploatowane przez Wilsona. Czartery statków, których Wilson nie kupuje, są ograniczone czasowo i będą podlegały renegocjacji w przyszłości.

Nie podano wartości transakcji, ale platforma wyceny VesselsValue szacuje łączną wartość dziewięciu statków pod kontrolą RMS na 37 mln USD.

Wilson kupuje również portfel kontraktów RMS, przez co wzmocnia swoją rynkową obecność w Europie.

Przejęcie flory RMS jest zgodne ze strategią firmy zakładającą ekspansję w sektorze żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.

Umowa zapewni Wilsonowi większe zdolności przewozowe i wzmocni jego systemy logistyczne tak, aby firma była dobrze przygotowana do obsługi europejskiego przemysłu w przyszłości. Większy system zwiększy wydajność, zredukuje podróże pod balastem i rozszerzy europejską sieć zgodnie ze strategią rozwoju Wilsona - podano w oficjalnym komunikacie norweskiej spółki.

Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w 2021 r. lub na początku 2022 r.

Po sfinalizowaniu transakcji Wilson będzie dysponował flotą ponad 130 statków, z czego prawie 100 jest kontrolowanych kapitałowo przez armatora.

W zeszłym roku Wilson połączył się z Arkon Shipping z Niemiec, tworząc największego gracza na europejskim rynku przewozów suchych ładunków masowych w żegludze bliskiego zasięgu i statkami określanymi jako coasters.

Wilson z siedzibą w Bergen przejął długoterminową dzierżawę około 20 małych masowców z przybrzeżnej floty Arkon, w tym serię nowych statków, które mają być dostarczone za rok. Notowany na giełdzie w Oslo armator przejął również wszystkie kontrakty i zobowiązania realizowane przez Arkon.

Statki armatora Wilson od wielu lat remontowane są w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. W czerwcu i lipcu br. przy nabrzeżach stoczni stały Wilson Nantes, Wilson Elbe i Wilson Newport. W sierpniu zaś do stoczni wpłynęły kolejne trzy jednostki: Wilson Mosel, Wilson Sarr oraz po dwuletniej przerwie ponownie Wilson Rhine. Zdarzało się także, że przy nabrzeżach i w dokach stoczni stały jednocześnie cztery jednostki tego armatora. Z reguły statki te przechodzą remonty klasowe, ale też na większości z nich montowane są także systemy oczyszczania wód balastowych (Ballast Water Treatment System, BWTS), jak np. Wilson Hobro, który obecnie stoi w Remontowej SA.

PBS, z mediów, AL

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter