COSCO Shipping Specialized Carriers planuje transformację, w wyniku której znaczący polsko-chiński gracz na rynku ładunków inwestycyjnych (project cargo) i półmasowych (breakbulk) - - przejmie z COSCO większość floty wielozadaniowych statków przystosowanych do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
COSCO Shipping Specialized Carriers planuje wydzielić dużą część swojej floty statków wielozadaniowych (MPP), ponieważ chce położyć większy nacisk na eksploatacji swoich, nowej generacji, wyspecjalizowanych ultramaxów do przewozu pulpy drzewnej.
COSCO Shipping Specialized Carriers planuje również wydzielenie swojej floty tzw. loggers - masowców przystosowanych do przewozu drewna (okrąglaków) - jak poinformowała źródło serwisu informacyjnego TradeWinds.
Firma z siedzibą w Guangzhou, która jest częścią chińskiej grupy COSCO Shipping, posiada dużą zdywersyfikowaną flotę obejmującą samochodowce, asfaltowce, półzanurzalne ciężarowce, masowce typu handysize do przewozu drewna oraz statki MPP w szerokim zakresie rozmiarów. Wszystkie statki, z wyjątkiem asfaltowców i samochodowców, należą do działu COSCO Heavy Transport.
Flota COSCO Shipping Specialized Carriers obejmuje osiem nowego modelu masowców i statków wielozadaniowych o nośności po 62 000 ton oraz osiem kolejnych w zamówieniu, które mają obsługiwać rozwijający się handel morski w trójkącie między Brazylią, północną Europą i Chinami z bardzo niewielką potrzebą balastowania statków. Dotychcza trzonem floty tego armatora były standardowe statki MPP (wielozadaniowe), zwłaszcza udźwigowione i przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Źródło z Chin, któremu zależało na anonimowości, przekazało TradeWinds, że firma planuje przenieść większość floty MPP do kontrolowanego przez rządy Chin i Polski przedsiębiorstwa żeglugowego Chipolbrok, specjalizującego się w przewozach breakbulk i project cargo.
Pozwoliłoby to COSCO Shipping Specialized Carriers skoncentrować się na przewozach pulpy, żegludze arktycznej i w coraz większym stopniu - na logistyce śródlądowej dla klientów zarówno w Chinach, jak i za granicą.
Jednak - jak dowiedział się serwis TradeWinds - rozmowy są w toku w Szangaju. Natomiast przedstawiciele COSCO i Chipolbroku nie byli gotowi ujawnić żadnych szczegółów.
Niezależnie od znaczącego wzmocnienia floty polsko-chińskiego przedsiębiorstwa, do czego doszło by przez planowane przeniesienie części floty MPP z COSCO Shipping Specialized Carriers, Chipolbrok prowadzi już swój własny program odnowy floty, o którym wcześniej informowaliśmy.
Polsko-chińska firma ma obecnie w eksploatacji 23 statki o nośności do 37 000 ton oraz zamówione / w budowie cztery masowce / statki wielozadaniowe o nośności po 62 000 t. Nie jest jasne, jaką formę miałoby przybrać przeniesienie statków wielozadaniowych przystosowanych przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych do Chipolbroku.
Transfer tonażu nie dotyczyłby jednak wszystkich statków tego typu z COSCO. Jeden zestaw konwencjonalnych ciężarowców / MPP prawdopodobnie zostanie zachowany we flocie COSCO Shipping Specialized Carriers dla obsługi handlu morskiego w Azji Południowo-Wschodniej.
Z kolei masowce przystosowane do przewozu drewna (okrąglaków) mają być podobno przeniesione do innej spółki grupy - Cosco Shipping z Xiamen (jest to 13 statków o nośności 27 000 do 32 000 t z lat 1990-2010).
Skąd powiązania Chipobroku z grupą COSCO - jednym z największych w świecie przedsiębiorstw żeglugowych? Istnieją od dawna. Co prawda Chipolbrok powstał jako spółka joint venture z rózwnymi udziałami rządów Polski (wtedy PRL) i ChRL, ale wygląda na to, że główny ośrodek decyzji strategicznych dotyczących Chipolbroku znajduje się w Chinach. Siedziba główna przedsiębiorstwa znajduje się w Szanghaju - w Gdyni mamy jedynie branch office, czyli oddział.
Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company in Shanghai (Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA w Szanghaju) założone zostało w 1951 roku jako "Chińsko-Polskie Towarzystwo Makerów Okrętowych. Natomiast COSCO - China Ocean Shipping Company, Ltd (obecnie część China COSCO Shipping), założona została jako China Ocean Shipping (Group) Company w 1961 roku.
Tak więc Chipolbrok jest starszy od COSCO, jednak na pewnym etapie polsko-chińskie przedsiębiorstwo zostało prawdopodobnie włączone w jakiś sposób w struktury grupy COSCO. W przeszłości bazy danych światowej floty, takie, jak IHS Fairplay Sea-web, wprost wskazywały Chipolbrok jako "subsidiary" (spółkę zależną) COSCO.
PBS, z mediów
Fot.: Hafen Hamburg