Żegluga

Przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej. Nie ma powodów, dla których nastąpiłoby jakiekolwiek opóźnienie robót - zadeklarował w środę w rozmowie z Polskim Radiem minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Adamczyk przypomniał, że niedawno została podpisana umowa na drugi etap prac, który będzie polegał przede wszystkim na udrożnieniu szlaku żeglugowego do Elbląga.

Przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej. Nie ma powodów, dla których nastąpiłoby jakiekolwiek opóźnienie robót - powiedział polityk. Jak dodał, postęp prac w tym projekcie jest bardzo mocno widoczny.

Na samej Mierzei trwają prace inżynieryjne. Wyszliśmy już z ziemi, wszystkie obiekty żelbetowe, mostowe, mosty obrotowe, śluza - nabrały bardzo realnego kształtu, zostały zabite i zabetonowane ściany kanału - wyliczał minister Adamczyk. Jak wskazał, obecnie starania administracji ukierunkowane są na to, aby przekop Mierzei Wiślanej, ten szlak komunikacyjny do Elbląga, stał się realny w 2023 r..

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

mfr/ je/

0 Etapy budowy
IIe Port Elblag musi wylozyc w tej inwestycji, czy ma wogole jakies zasoby przeznaczone na ten cel!?
12 maj 2021 : 08:57 Chopek Roztropek | Zgłoś
+2 Kanał Suski
Według oficjalnych danych komunalny port Elbląg potrzebuje 190 mln złotych ( prace pogłębiarskie, modernizacja nabrzeży, budowa obrotnicy dla statków, budowa bocznicy kolejowej itd.). Póki co rząd przekazał portowi 1,5 mln złotych, czyli tyle ile kosztuje promocja budowy Kanału Suskiego. Też dobrze.
13 maj 2021 : 07:32 Andy | Zgłoś
0 Port
A kolejka statków do Radomia coraz dłuższa.
15 maj 2021 : 15:52 Mat | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter