400-metrowy kontenerowiec Ever Given, który zablokował Kanał Sueski przez prawie tydzień, utknął na mieliźnie z powodu złego manewru kapitana - powiedzieli w piątek włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.
Nieodpowiedni manewr zbiegł się w czasie z burzą piaskową i silnym wiatrem (...), co doprowadziło do utraty widoczności i utknięcia statku na mieliźnie, choć czynniki pogodowe nie były w pełni odpowiedzialne za wypadek - poinformowali.
Należy jednak mieć na uwadze, że jest to stanowisko jednej strony - administracji kanału, w której interesie mogą być w ten sposób ustalone przyczyny wypadku. Należy poczekać na ostateczne rozstrzygnięcia - m.in. wyniki dochodzenia przeprowadzonego przez państwo bandery statku i ewentualne inne istytucje. [red.]
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie na Kanale Sueskim 23 marca. Po niecałym tygodniu, 29 marca, na jego pokład weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń. Łącznie na Kanale zablokowane zostały 422 statki, w tym kontenerowce.
Władze Egiptu zapowiedziały, że kraj może się domagać około 1 miliarda dolarów odszkodowania za straty poniesione z powodu zablokowania szlaku.
Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki - jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.
Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie.
jo/ tebe/