Stocznia Nanjing Jinling Yizheng przekazała 6 armatorowi DFDS z Danii ostatni z serii sześciu statków o długości linii ładunkowej 6695 m - Scandia Seaways. Jednostka o długości 237,4 m i szerokości 33 m ma opuścić swoje miejsce budowy 10 stycznia, a na początku lutego spodziewana jest w Europie Północnej.
Kontrakt na dwa pierwsze statki z serii, która ostatecznie urosła do sześciu jednostek, został podpisany wczesną jesienią 2016 r., a budowa pierwszego statku rozpoczęła się w sierpniu następnego roku.
Otwierający serię Ephesus Seaways został przekazany do eksploatacji jako Gothia Seaways 31 stycznia 2019 r.
Po Ephesus przyszła kolej na wprowadzenie do eksploaatcji statku Troy Seaways (zbudowanego jako Belgia Seaways) w maju 2019 r. Obie jednostki obsługują "wschodni korytarz śródziemnomorski" DFDS - Stambuł-Triest.
Następnie do floty DFDS dołączyły Hollandia Seaways i Humbria Seaways - oba obsługujące linię Vlaardingen (Rotterdam) - Immingham.
Piątym statkiem jest Flandria Seaways, zatrudniony jest obecnie na trasie Göteborg - Zeebrugge.
Scandia Seaways również dołączy do sieci DFDS na Morzu Północnym, ale dokładna trasa dla tego statki nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona.
W związku z dużą posiadaną przestrzenią ładunkową, statki zaprojektowano ze specjalnym (nietypowym) układem ramp wewnętrznych, dla maksymalnego skrócenia czasu za- i rozładunku.
Projektantem serii jest duńska firma Knud E. Hansen (projekt KEH 16037).
Statki z tej serii należą do największych towarowych ro-ro eksploatowanych w żegludze bliskiego zasięgu.
PBS, rel (KEH, DFDS)
Fot.: DFDS; Jens Juel, Peter Therkildsen / DFDS
Seria statków ro-ro DFDS ze stoczni Nanjing Jinling Yizheng - charakterystyka podstawowa:
nr-y IMO: Ephesus Seaways - 9816830, Troy Seaways - 9816842, Hollandia Seaways - 9832585, Humbria Seaways - 9832597, Flandria Seaways - 9860142, Scandia Seaways - 9864681)
operator, armator - DFDS A/S, Dania
stocznia - Nanjing Jinling Yizheng (China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co Ltd, Nanjing JS Yard)
projekt - KEH 16037 (Knud E Hansen)
długość całkowita - 237,40 m.
długość między pionami - 232,00 m
szerokość konstrukcyjna - 33,00 m
zanuezenie konstrukcyjne - 7,00 m
zanurzenie do letniej linii ładunkowej - 7,10 m
zanurzenie maksymalne - 7,40 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 9,30 m (wg niektórych źródeł - 9,10 m)
wysokość do pokładu ochronnego - 29,10 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym - ok. 15 350 t
nośność przy zanirzeniu do letniej linii ładunkowej - około 15 930 t
nośnośc przy zanurzeniu maksymalnym - 17 000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 60 465
tonaż pojemnościowy netto - 38 119
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 32 923
ładowność trailerów (naczep drogowych) - 450
linia ładunkowa ro-ro dla trailerów - 6700 m
prędkość eksploatacyjna - 21,00 węzłów
moc napędu głównego (SMCR) - 2 × 11 800 kW; dwie śruby nastawne
prądnice wałowe - 2 × 2350 kW
zespoły prądotwórcze - 2 × 1980 kW
dziobowy ster strumieniowy - 2 × 2350 kW
liczba pokładów - 5
klasyfikacja - Lloyd's Register
notacja klasy - LR 100A1, Roll on - Roll off Cargo Ship, Ice Class 1C
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.