W ostatnią środę Parlament Europejski przyjął bardzo daleko idące rekomendacje dla Komisji Europejskiej dotyczące nowych uregulowań w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę. Jeśli zostaną wprowadzone w życie - będą bardzo kosztowne. Zapłacą głównie armatorzy obsługujący handel morski z Europą i wewnątrz niej oraz konsumenci, czyli my wszyscy.
Co prawda nowe propozycje Parlamentu Europejskiego mają być dalej procedowane i teoretycznie nie ma 100-procentowej pewności, że wejdą w życie, ale doświadczenie przekonuje o nadgorliwości regulacyjnej instytucji europejskich i niejednokrotnie już w przeszłości mieliśmy do czynienie z sytuacjami, w których UE ze swoimi regulacjami "wybiegała przed orkiestrę", np. międzynarodowe ustalenia w ramach IMO.
Techniczny doradca organizacji Intertanko zrzeszającej armatorów zbiornikowców - Dragos Rauta - powiedział, że o ile wprowadzone zostaną w życie propozycje Parlamentu Europejskiego, to będą one miały "poważne konsekwencje dla handlu z krajami Unii Europejskiej i wewnątrz niej, ponieważ konieczne byłoby nabycie uprawnień do emisji CO2 w odniesieniu do wszystkich emisji zgłoszonych na mocy obecnego rozporządzenia UE w sprawie MRV.
W oparciu o dane o całkowitych emisjach CO2 zgłoszonych do system raportowania MRV Thetis Unii Europejskiej w 2018 r. (142,5 mln tony) i 2019 r. (135,7 mln ton) oraz obecną cenę 25 EUR (30 USD) za tonę emisji CO2, łączny koszt dla statków obsługujących handel morski z portami UE, mógłby wynieść nawet 3,5 mld EUR (4,1 mld USD) rocznie, przy czym szczególnie obciążone byłyby statki uczestniczące w długich podróżach.
Koszty te wpłyną negatywnie na wiele obszarów. Kolejne duże obciążenie może spowodować nawet bankructwa armatorów, głównie europejskich. Z drugiej strony - zwiększone koszty transportu mogą zostać przeniesione na konsumentów, czyli po prostu znaleźć odzwierciedlenie we wzroście cen produktów na półkach sklepowych.
Generalnie wprowadzenie zaproponowanych właśnie przez Parlament Europejski dodatkowych obostrzeń dotyczących emisji CO2 ze statków będzie jeszcze jednym (kolejnym obok już istniejących) czynników obniżających konkurencyjność gospodarki UE, szczególnie wobec dużych gospodarek nie nakładających na siebie tak daleko idących samo-ograniczeń i obciążeń (np. Chiny).
PBS, z mediów
Rys. Komisja Europejska
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.