Irish Continental Group plc zainwestuje 165,2 mln euro w budowę nowego promu wycieczkowego na trasę Dublin-Holyhead.
W oficjalnym komunikacie podkreślono, że zamówiony właśnie w stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft & Co.KG (FSG), drugi już, prom dla Irish Ferries (będącego częścią Irish Continental Group, grupy zarządzającej m.in. liniami promowymi i terminalami), będzie największym w świecie promem wycieczkowym (cruise ferry) pod względem ładowności ciężarówek i samochodów.
Takie wewnętrzne (armatora statku) określenie nowego promu jest dyskusyjne, ze względu na to, że proporcjami części pasażerskiej i ro-ro nowy statek przypominać będzie raczej ro-pax. Jednak część pasażerska sama w sobie będzie także duża i będzie oferowała dość liczne wygody i atrakcje dla pasażerów.
Cruise ferry, to prom pasażersko-samochodowy z relatywnie niewielką częścią ładunkową (ro-ro) i rozbudowaną, wysokiego standardu częścią pasażerską, jednak na zakontraktowanym promie długość pasa ładunkowego ro-ro, a co za tym idzie - ładowność, będzie dość pokaźna (5610 m). Zdolność przewozowa w godzinach szczytu zwiększy się o 50% w porównaniu ze statkiem Ulysses. Umowa między ICG a FSG przewiduje, że prom ma zostać dostarczony w połowie 2020 r.
Nowa jednostka zostanie zaprojektowana i zbudowana zgodnie z najwyższymi standardami. Technologia oczyszczania spalin i systemy oczyszczania wody balastowej będą spełniać regulacje środowiskowe i zapewnią optymalne zużycie paliwa przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów. Prom zasilany będzie czterema silnikami o mocy 33 600 kW, co zapewni wysoki poziom niezawodności eksploatacyjnej równy promowu Ulysses, który jest obecnie - jak twierdzi armator w oficjalnym komunikacie - najbardziej wydajnym statkiem, jaki kiedykolwiek był eksploatowany na Morzu Irlandzkim.
Oprócz wyboru barów i restauracji, przygotowano specjalne udogodnienia dla pasażerów klasy premium Club z wydzielonym salonem. Wybór najnowocześniejszych opcji rozrywkowych i kin, dedykowane urządzenia dla kierowców, a także wiele punktów sprzedaży detalicznej.
Pierwszy prom z FSG dla Irish Ferries - W.B. Yeats, który ma być przekazany przez stocznię około połowy 2018 roku - będzie posiadał nadbudówkę powstałą w Polsce, budowaną jako w znacznym stopniu wyposażona, z pomocą Stoczni Gdańsk (prefabrykacja sekcji płaskich) przez stocznię Marine Projects.
AL, PBS, rel (Irish Continental Group plc)
Rys.: FSG
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.