Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zaakceptował we wtorek budowę stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle poniżej Włocławka - poinformował w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu.
"We wtorek została podjęta przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów decyzja o budowie stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle. To kolejny element w ramach udrożnienia rzeki Wisły" - powiedział Gróbarczyk.
Wcześniej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna informował PAP, że resort chciałby w przyszłym roku zakończyć prace nad zapewnieniem finansowania dla stopnia wodnego w Siarzewie - poinformował PAP wiceminister w resorcie Jerzy Materna.
Jedną ze spółek zainteresowanych współfinansowania budowy jest Energa. Spółka ta przed rokiem informowała, że szacowany koszt nowego stopnia z elektrownią wodną o mocy ok. 80 MW, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, ma wynieść 3,5 mld zł.
Materna mówił wcześniej, że resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zgłosił już do resortu rozwoju propozycję, aby budowa nowego stopnia na Wiśle mogła być współfinansowana ze środków pochodzących z Planu Junckera.
W środę Gróbarczyk zapowiedział też powstanie specjalnego funduszu, który będzie wspierał inwestycje związane z poprawą żeglowności rzek. "Fundusz zostanie do końca tego roku zaprezentowany jako element finansowania dla stopni wodnych, dla odcinków żeglugowych, a przede wszystkim realizacji śródlądowych dróg wodnych" - powiedział Gróbarczyk.
Minister przypomniał, że szacunkowe koszty związane z inwestycjami na głównych polskich rzekach to 70 mld zł.
autor: Łukasz Pawłowski
edytor: Dorota Skrobisz
pif/ skr/
Barka śródlądowa, pływająca pod banderą polską, przełamała się podczas załadunku i zatonęła. Jej portem macierzystym był Szczecin.
Nawa 9 (dawna: Undine, Transbode 25) zatonęła w Hamburgu, niedaleko mostu Norderelbbrücke. Trzech marynarzy, będących wówczas na pokładzie jednostki zdołało się uratować, skacząc do wody. Według doniesień medialnych doszło do wycieku paliwa.
Barkę charakteryzuje, według danych podanych na stronie FleetMoon, długość 80 m, szerokość 8 m oraz nośność 920 t. Zbudowano ją w 1914 roku.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.