Na ciężarowcu konwencjonalnym Traveller, holenderskiego operatora BigLift przypłynęły kolejne wielkogabarytowe elementy dla rafinerii gdańskiego Lotosu.
Statek, zacumowany w rejonie WOC, wyładował je własnymi ciężkimi żurawiami pokładowymi w ostatni piątek i sobotę. Trzy aparaty instalacji DCU (opóźnionego koksowania) budowanej w ramach projektu EFRA, o łącznej masie ok. 550 ton przypłynęły z Włoch i Hiszpanii.
Jeden element o masie 270 ton i dwa po 140 ton wyładowano ze statku na barkę. Na niej, odholowano je do nabrzeża przy rafinerii Lotosu, skąd drogą lądową zostały przetransportowane na miejsce instalacji.
Zbudowany w 2000 roku ciężarowiec Traveller, o nośności 8600 ton, charakteryzuje się długością całkowitą 100,5 m, szerokością 20,40 m i zanurzeniem do 8,20 m. Jego dwa żurawie pokładowe mogą, łącznie, pracując w tandemie, podnieść ładunek o masie do 500 ton.
Operacje przeładunkowe nadzorowała firma Vetro, a agentem statku, który zawinął do Gdańska z trzema ciężkimi elementami dla Lotosu, była firma Transfennica Polska.
Przypomnijmy, że w styczniu do Lotosu, także drogą morską, dostarczono największy i najcięższy aparat projektu EFRA - kolumna instalacji HVDU (info, VIDEO: Największy aparat projektu EFRA dotarł do Lotosu).
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Lotos, Tosem