Do zamawiającego, w przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w terminie trafiły dwie oferty. Oba konsorcja złożyły propozycje o takim samym terminie wykonania zamówienia oraz warunkach płatności różniące się jednak ceną. Tylko jeden oferent mieści się w budżecie.
Urząd Morski w Gdyni otrzymał oferty od konsorcjum Transprojekt Gdańsk i Wuprohyd (wartość 7,347 mln zł) oraz Mosty Gdańsk i Projmors (wartość 5,252 mln zł). Budżet zamawiającego wynosi 6,027 mln zł oznacza to, że tylko jedna propozycja mieści się w kwocie przeznaczonej na tą część inwestycji.
Inwestycja dotycząca przekopu Mierzei Wiślanej jest jedną z ważniejszych, które chce zrealizować Rada Ministrów, a w szczególności Marek Gróbarczyk. - Determinacja rządu dotycząca planów przekopu Mierzei Wiślanej jest ogromna - powiedział w kwietniu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Warto zaznaczyć, że przedsięwzięcie ma obejmować nie tylko sam przekop przez mierzeję, ale również utworzenie toru wodnego pomiędzy Zalewem Wiślanym (portem w Elblągu) i Zatoką Gdańską. Dokumentacja ma objąć również drogi i mosty, a także wejście do portu w Elblągu. Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.
Cały czas nie wiadomo dokładnie gdzie powstanie kanał. Początkową lokalizacją być Skowronki jednak obecnie planuje się zlokalizowanie go w miejscowości Nowy Świat. Przewiduje się, że budowa kanału oraz towarzyszących mu przedsięwzięć powinna zostać zakończona do 2020 roku, najpóźniej do 2022. Sam przekop Mierzei wiślanej ma kosztować 880 milionów złotych.