Na Zatoce Gdańskiej odbyła się operacja załadunku specjalistycznej barki konstrukcyjnej Zourite i innych jednostek na ciężarowiec wpływny Hawk.
Opiekę agencyjną nad odwiedzającym trójmiejską redę zanurzalnym ciężarowcem ("statkiem-dokiem") sprawuje Wilhelmsen Ships Service.
Poza dużą barką dźwigową, zbudowaną przez stocznię Crist z przeznaczeniem do użytku u brzegów wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim, na pokład ciężarowca Hawk załadowano także duży barko-ponton NP-440 i jednostkę roboczą / holownik Sound Supplier.
Czytaj także: Zourite - samopodnośna barka ze stoczni Crist SA przekazana armatorowi z Francji
Operacje załadunku trwały od rana (ok. godz. 7:00) do wczesnego popołudnia 28 marca. Do wieczora w poniedziałek oczekiwano na wyschnięcie pokładu po wynurzeniu ciężarowca z ładunkiem. Następnie załoga mogła przystąpić do zabezpieczania i mocowania ładunku. Jeszcze w poniedziałek, późniejszym wieczorem, statek miał się przenieść na kotwicowisko nr 2, gdzie - w ramach zabezpieczenia ładunku - prowadzone będą prace spawalnicze, co zajmie prawdopodbnie ok. 48 godzin.
Wyjście w morze ciężarowca Hawk planowane jest wstępnie na wieczór 30 marca.
Hawk, to najprawdopodobniej dopiero piąta tego rodzaju jednostka (statek - zanurzalny ciężarowiec, heavy-lift), jaka pojawiła się dotychczas w trójmiejskich portach (nie licząc zanurzalnych barko-pontonów REM Lift 25 000 i REM Lift 24 000 należących do Remontowej SA oraz nielicznych innych holowanych barko-pontonów zanurzalnych, które pojawiały się w polskich portach np. dostarczając w niektórych przypadkach duże kontenerowe suwnice nabrzeżowe dla naszych terminali lub zabierając ciężkie konstrukcje z naszych stoczni albo nawet biorąc udział w wodowaniu zbudowanych w Trójmieście dla stoczni zagranicznych kadłubów statków).
Kilkanaście lat temu ciężarowiec wpływny zabrał (odstawioną długo "na sznurek" w Gdyni, a prawdopodobnie także remontowaną w stoczni Nauta) dużą barkę hotelową. Potem na Zatoce Gdańskiej próby przechodziły dwa duże ciężarowce zanurzalne (bardzo podobne do Hawk'a i eksploatowane obecnie przez tego samego armatora) Willift Eagle i Willift Falcon, które powstały w Gdańsku, jako przebudowane ze zbiornikowców w stoczni Remontowa SA). Z kolei nie tak dawno, w lutym 2014 roku, również podobny ciężarowiec wpływny (flo-flo heavy-lift vessel) o nazwie Target, przywiózł i zwodował na Zatoce Gdańskiej zakupioną przez Lotos Petrobaltic platformę GSF Monitor. Z kolei np. w Szczecinie, w 2005 roku, przebywał na remoncie ciężarowiec zanurzalny Tern.
Czytaj także: Nowa platforma Lotosu już w Gdańsku
Więcej zdjęć z operacji załadunku trzech jednostek pływających na ciężarowiec flo-flo Hawk na Zatoce Gdańskiej - na naszej stronie na Facebook'u (patrz - odsyłacz pod artykułem).
PBS
Fot.: WIlhelmsen Ships Service Polska.
Ciężarowiec Hawk - charakterystyka podstawowa
nr IMO 8616556
zakończenie przebudowy ze zbiornikowca grudzień 2008
długość calkowita 223,07 m
długość między pionami 214,07 m
szerokość konstrukcyjna 55,50 m
wysokość boczna 13,00 m
zanurzenie 10,06 m
nośność 64 900 t
wysokość lustra wody nad pokładem w stanie zanurzonym 10,50 m
użytkowa długość pokładu ładunkowego 157,00 m
użytkowa powierzchnia pokładu 8700 m2
maksymalne obciążenie pokładu 25-30 t/m2
prędkość podróżna 13 w.
zasięg (autonomiczność) 25 000 Mm
miejsca dla załogi 40
klasyfikacja Det Norske Veritas (DNV GL)
Załadunek barki konstrukcyjnej Zourite i innych jednostek pływających na ciężarowiec wpływny (zanurzalny) Hawk na Zatoce...
Posted by PortalMorski.pl on Monday, 28 March 2016