Żegluga

W niedzielę, 12 lipca, do gdyńskiego portu przybył holownik Fairplay-26, większy i silniejszy od największych dotychczas eksploatowanych w Gdyni. Pozostanie w tym porcie na dłużej - Gdynia, przynajmniej na razie, ma się dla niego stać portem bazowym i głównym miejscem zatrudnienia.

Najsilniejszymi dotychczas holownikami pracującymi w gdyńskim porcie były tylnopędnikowe Heros (3842 KM mocy napędu głównego, 45 T uciągu na palu, zbudowany w roku 1998 w stoczni Nauta w Gdyni) oraz Centaur II (3875 KM, 45,8 T, zbudowany w roku 2007 w Stoczni Północnej w Gdańsku, obecnie Remontowa Shipbuilding).

Fairplay-26 dysponuje łączną mocą napędu głównego rzędu 5500 KM, czyli większą o ok. 42 % niż w przypadku holownika Centaur II oraz podobnie większym uciągiem na palu.

Fairplay-26 ma też łączną moc napędu głównego większą od największego i najsilniejszego obecnie gdańskiego holownika - Akul (5445 KM, do 73 T uciągu), choć mniejszy od niego uciąg na palu (ok. 65 T).

Niemiecki armator holowników Fairplay Towage (Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH), po przejęciu polskich od zarania przedsiębiorstw holowniczych ze Świnoujścia (Port-Hol) i z Gdyni (WUŻ Gdynia) oraz utworzonego w Polsce z udziałem kapitału zagranicznego (Porta Żegluga), zdominował rynek usług holowniczych w portach Gdyni, Szczecina i Świnoujścia.

Operowanie w trzech portach polskich umożliwia mu elastyczne zatrudnienie floty holowników i ich relokację, zarówno "na stałe", jak i doraźnie, w zależności od potrzeb, pomiędzy portami, także między polskim wschodnim i zachodnim wybrzeżem. Zdarzają się oczywiście także "transfery" wewnątrz floty Fairplay pomiędzy portami polskimi i np. niemieckimi oraz holenderskimi.

Dla przykładu holownik Uran ze Świnoujścia (zakupiony jeszcze przez Port-Hol) był już niejednokrotnie zatrudniany w innych portach. Pracował m.in. w niemieckich portach Mukran i Rostock.

Fairplay-26, zanim pojawił się ostatnio w Gdyni, przybył w II połowie czerwca do Szczecina. Przedtem pracował w ostatnich latach głównie w rejonie Rotterdamu i Europortu, ale pojawiał się czasem także w innych portach holenderskich czy w Antwerpii.

Fairplay-26, obecnie pod banderą Antigua & Barbuda ma być przeflagowany pod banderę polską.

Do Gdyni relokowano jednostkę Fairplay-26, za to pożegnaliśmy na wschodnim wybrzeżu holownik Heros. Ten ostatni bazuje w Szczecinie i Świnoujściu od niedawna - od końca pierwszego tygodnia lipca, a już zdążył pracować w także w porcie Mukran w Niemczech. Na miejsce Herosa pojawił się w Gdyni Fairplay VII (3100 KM, 41 T, zbud. w 1992 r.), który pracował dotąd w Świnoujściu. Jest to "traktor" (holownik z pędnikami pod kadłubem w części dziobowej). Gdynię opuścić ma także drugi z najsilniejszych i najnowocześniejszych dotąd w tym porcie holowników - Centaur II.

Prawdopodobnie w Gdyni możemy się niedługo spodziewać kolejnego holownika sprowadzonego ze Szczecina lub Świnoujścia. 

Czytaj także: Roszady w polskiej flocie Fairplay'a

Fairplay-26 to najprawdopodobniej nie pierwszy tak duży i silny holownik z flotylli Fairplay'a, jaki pojawi się w polskich portach.  W Gdyni przyda się m.in. przy obsłudze całkiem już nierzadko pojawiających się w tym porcie masowców klasy cape-size (ok. 170-180 tys. ton nośności) i coraz większych kontenerowców. W Świnoujściu odpowiedni zestaw holowników o dużej mocy i uciągu potrzebny będzie do obsługi gazowców zawijających do terminalu importowego LNG. Potrzeby polskich portów i relokacja starszych holowników niemieckiego armatora do Polski współgrają ze zmianami w zachodnioeuropejskich portach, gdzie Fairplay zatrudnia nowo-budowane holowniki.

W dniu 10 lipca w Rotterdamie odbyło się oficjalne, uroczyste wprowadzenie do eksploatacji najnowszego holownika Fairplay Towage - Fairplay XI. Przekazany on został przez hiszpańską stocznię Astilleros Armon w maju. Jest to przyjazny środowisku 30-metrowy holownik o uciągu 90 T, z zespołem prądotwórczym opartym na silniku wysokoprężnym typoszeregu MTU Series 4000 wyposażonym w katalizator spalin (system SCR - selective catalytic reduction). Jest to jeden z pierwszych w świecie zespołów prądotwórczych certyfikowanych jako spełniający wymogi standardów IMO Tier III, które wejdą w życie w 2016 roku. Charakteryzuje się emisją tlenków azotu (NOx) o 81 % niższą od maksymalnego poziomu dopuszczalnego według obecnie obowiązujących norm.

Rolls-Royce dostarczył na nowy holownik Fairpaly Towage dwa silniki napędu głównego typu MTU 16V 4000 M63L o mocy 2000 kW każdy i jeden 16-cylindrowy zespół prądotwórczy MTU Series 4000 M23F o mocy 1520 kW z systemem SCR system. Niemiecki producent silników MTU należy do Rolls-Royce Power Systems.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, MTU / Rolls-Royce

Fairplay-26 - charakterystyka podstawowa
tylnopędnikowy (ASD) holownik zaprojektowany i wyposażony do wypełniania wszelkich zadań w holowaniach i asystach portowych, holowań eskortowych, obsługi terminali oraz holowań morskich i ratowniczych w rejonach przybrzeżnych.
nr IMO   9211004
armator   Fairplay Polska / Fairplay Towage (Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH)
stocznia   Astilleros Zamakona SA, Bilbao, Hiszpania
rok budowy   2000
długość całkowita   34,85 m
szerokość całkowita   11,00 m
zanurzenie (min./maks.)   4,60 / 5,20 m
tonaż pojemnościowy brutto   499
uciąg na palu   65 T (65,3 według niektórych źródeł)
prędkość eksploatacyjna   13,5 węzła
autonomiczność (zasięg)   ok. 15 dni
silniki napędu głównego   2 × Deutz SBA 9 M 628
łączna moc napędu głównego   5500 KM
pędniki   2 × Schottel Rudder Propeller SRP 1515 CPP w dyszach Kort'a
ster strumieniowy na dziobie   1 × STT 110 LK
silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych)   1 × MAN 0226 MTE, 2 × MAN D2866 TE
pojemność zbiorników paliwowych   ok. 237 m³
wciągarki kolownicze   2 × Ulstein Brattvaag SLm o uciągu dynamicznym 63T i sile trzymania (na hamulcu) - 125 T; po 1200 m liny holowniczej na bębnie głównym i zapasowym
hak holowniczy   Seebeck, 65 T
standard wyposażenia do zwalczania pożarów   FiFi1; 2 × monitor wodny o wydajności 1350 m³/h, wyrzut wody na 140 m w poziomie / na wysokość do 40 m
klasyfikacja, notacja klasy   GL + 100 A5 M E Tug + MC E Aut

 

+4 Czy
sitwa z PO wszystko już sprzedała co polskie?
13 lipiec 2015 : 09:09 tubylec | Zgłoś
+3 mocarz
ostatnimi czasy mocarza trzeba sie wystrzegac!
15 lipiec 2015 : 09:51 da | Zgłoś
+5 Dzwoni, ale gdzie?
Autor wie, że na Pomorzu Zachodnim coś dzwoni, ale nie wie gdzie. Port Mukran (i Wolgast) są normalnie obsługiwane przez holowniki Fairplaya stacjonujące w Świnoujściu. Płyną, wprowadzają/wyprowadzają statek i wracają do Świnoujścia, ale w tamtych portach nie stacjonują (to tak samo jak holowniki ze Szczecina pracują w Policach). W Rostoku pracują sporadycznie, ale tam dla odmiany czasem dzień - dwa postoją. Za to Uran nie raz pracował i to po parę tygodni ale w Rotterdamie! Fairplay-26 natomiast pracował w Świnoujściu,a potem w Szczecinie, gdzie przechodził proces przejęcia przez Fairplay Polska, który ma siedzibę właśnie w Szczecinie! Natomiast Herosa jak na razie w Świnoujściu nie widziano (pomijając transfer do Szczecina, gdzie jest przejmowany przez Fairplay Polska). A co z Kronosem który został już dawno transferowany na Pomorze Zachodnie? Co z Centaurem II który pracował już w Szczecinie? I Odysem od dawna pracującym w Świnoujściu? Zwracam też uwagę, że Porta - Żegluga była przedsięwzięciem 100% polskim (była wszak spółką holdingu Stoczni Szczecińskiej!). Jak już się pisze to trzeba się przygotować, dowiedzieć co i jak i rzetelnie to opisać, a nie zmyślać fakty! O Fairplay-31 Autor też pewnie jeszcze nie słyszał?
15 lipiec 2015 : 19:28 F-26 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter