Od 9 maja 2015 roku zmieni się miejsce cumowania promu pływającego na linii Gdańsk-Nynäshamn. Będzie to Terminal Westerplatte, przy ul. Majora Henryka Sucharskiego 70 w Gdańsku. Zmieni się też prom pływający na tej linii.
- Zmiana terminalu powinna przynieść same korzyści - mówi Monika Przyborowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Dzięki mostowi wantowemu terminal jest dobrze skomunikowany z krajową i międzynarodową siecią dróg, a ponadto aktualna budowa tunelu pod Martwą Wisłą może uatrakcyjnić nowe rozwiązanie.
Dotychczas, od lat, miejscem cumowania promu pływającego na tej linii jest Baza Promowa PŻB na Nabrzeżu Ziółkowskiego. Co się z nią stanie po wprowadzeniu zmian?
- Jest kilka nieskonkretyzowanych planów dotyczących zagospodarowania dawnej bazy, ale na razie sprawa jest zbyt świeża, aby o nich mówić - mówi Monika Przyborowska.
Sprawą wkrótce zajmie się Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Ponadto, oprócz terminalu zmieni się prom obsługujący linię Gdańsk - Nynäshamn. Wszystko za sprawą sprzedaży Scandinavii greckiemu armatorowi Ventouris Ferries, który 9 maja ma przejąć jednostkę. Jej miejsce na linii z Gdańska zajmie prom Wawel. Początkowo do przejęcia Scandinavii miało dość w kwietniu, jednak ten termin udało się przesunąć. Natomiast w miejsce promu Wawel w Świnoujściu pojawi się Mazovia, która została zakupiona w ubiegłym roku, a w kraju pojawiła się 1 stycznia 2015. Prom przechodzi obecnie przebudowę w Szczecinie, a do eksploatacji ma wejść w czerwcu.
W okresie od maja do czerwca linię ze Świnoujścia do Ystad będzie obsługiwał jedynie prom Baltivia, oferując po jednym odejściu, w każdym z kierunków dziennie.
Terminal Promowy Westerplatte został zbudowany w 2002 roku z myślą o duńskim armatorze DFDS, który w 2002 roku rozpoczął regularną żeglugę promem Duke of Scandinavia na trasie Gdańsk - Trelleborg - Kopenhaga. Niestety, zaledwie po nieco ponadrocznej działalność linii upadła i w kolejnych latach DFDS utrzymywał pojedyncze połączenia cargo najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn.
Ostatecznie jednak armator wycofał się z połączeń, co prawdopodobnie spowodowało zapłatą kary umownej na rzecz Zarządu Portów Morskich Gdańsk.
Od tego momentu terminal był użytkowany okazjonalnie. Cumowały przy nim wycieczkowce, samochodowce lub też statki odstawione na tzw. sznurek czyli nieaktywne, czekające na zatrudnienie.
Czytaj także: PŻB kupiło prom Mazovia
O Mazovii i jej przygotowaniu do wejścia na linię Świnoujście - Ystad informowaliśmy na łamach Portalu Morskiego niejednokrotnie. Warto przypomnieć bogatą historię promu Wawel. Co ciekawe - jest jednym z nielicznych obecnie istniejących w świecie promów pasażersko-samochodowych, na którym pracuje wolnoobrotowy silnik główny (Sulzer 7RLA56 o mocy 13 020 kW).
Statek został zbudowany w 1980 roku pod imieniem Scandinavia i jako jednostka typu ro-ro (czysto towarowa) w nieistniejącej już stoczni Kockums Varv Ab w szwedzkim Malmö (stoczniowy nr budowy 569).
W swej historii miał wielu właścicieli i operatorów (m.in.: Rederi Ab Nordö, Navigation Maritime Bulgare, MedLink, DFDS, Sealink UK, OT-Africa Line, Sealink Stena Line Ltd., GA Ferries) i pływał na wielu trasach (między różnymi portami włoskimi i greckimi, np. Igoumenitsa i Brindisi oraz na liniach: Koper - Tartous, Malmö - Travemünde, Esbjerg - Harwich, Dover - Calais i innych.).
W latach 1989-1990 został przebudowany z towarowego statku ro-ro na prom pasażersko-samochodowy w stoczni Lloyd-Werft GmbH w Bremerhaven, później był powtórnie przebudowywany, ale już w mniejszym zakresie, w Cityvarvet w Geteborgu. Remontowany i adaptowany na potrzeby Polferries był od końca października 2004 do lutego 2005 roku, kiedy to wszedł na linię między Polską a Szwecją.
Wawel rozpoczął regularne rejsy na linii Świnoujście - Ystad w lutym 2005 roku. Zastąpił on na tej trasie Silesię i czarterowany prom Kahleberg. Przed przejęciem przez PŻB, prom nosił imię Alkmini A i należał do greckiego armatora GA Ferries.
Prom może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów (w tym 480 w nowoczesnych kabinach) - jak informuje armator na swej witrynie internetowej. Łączna liczba miejsc pasażerskich i miejsc w kabinach dostępnych na Wawelu jest znacznie mniejsza, niż w przypadku odchodzącej na Morze Śródziemne Scandinavii, którą Wawel zastąpi na linii Gdańsk - Nynäshamn. Scandinavia oferowała 1808 miejsc pasażerskich, z czego w kabinach (wewnętrznych i zewnętrznych z pełnym węzłem sanitarnym) mieściła 922 osoby.
Wawel - charakterystyka podstawowa
długość całkowita: 163,96 m
szerokość: 27,63 m
zanurzenie: 6,52 m
długość linii ładunkowej: 1490 m (75 samochodów ciężarowych po 17 m)
prędkość eksploatacyjna: 16,7 węzłów
prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi.
Prom, poza standardowym wyposażeniem w sklepy, bary, restauracje (pokład 6 - 84 miejsca - dolna restauracja; 120 miejsc - górna restauracja; restauracja samoobsługowa - pokład 6 - 104 miejsca) i kawiarnię (pokład 6 - 150 miejsc) posiada również salę konferencyjną/kino (pokład 7, nad recepcją - 68 miejsc). W części kawiarni znajduje się kasyno ze stołem do Black Jacka oraz automaty losowe. Na promie jest też dyskoteka (pokład 8, pod charakterystyczną kopułą zauważalną w zewnętrznej bryle promu - 60 miejsc siedzących). Do dyspozycji są też fotele lotnicze (pokład 6, za kawiarnią - 106 miejsc).
Wracając do terminalu, zlokalizowany jest on na Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, blisko wejścia do portu (jednak dalej niż dotychczasowa baza promowa PŻB) i zarazem w niewielkiej odległości od centrum Gdańska. Dzięki mostowi wantowemu terminal jest dobrze skomunikowany z krajową i międzynarodową siecią dróg, a w szczególności z trasą Gdańsk-Warszawa (odległość do Warszawy wynosi 345 km). Jeszcze lepiej będzie po otwarciu tunelu w porcie Gdańsk.
Infrastruktura terminalu dedykowana jest obsłudze jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro, promów i statków pasażerskich.
Terminal Promowy Westerplatte jest terminalem otwartym, to znaczy, że nie musi pozostawać w wyłącznym użytkowaniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. ZMPG zaprasza kontrahentów zainteresowanych uruchomieniem regularnych połączeń żeglugowych, których obsługa może zostać ulokowana w terminalu w okresach nie kolidującymi z postojami i rozkładem rejsów promu PŻB. Zaznaczyć trzeba, że nie cała infrastruktura i nie cały przedstawiony tu potencjał terminalu będzie zajęty przez promy PŻB. Terminal może obsługiwać jednocześnie i inne statki.
Terminal Promowy Westerplatte gwarantuje możliwość równoległej obsługi statków przy trzech stanowiskach - każde wyposażone w rampę ro-ro. Terminal oferuje 3 stanowiska statkowe: nr 1 o maksymalnym zanurzeniu 8,3 m, 2 o maksymalnym zanurzeniu 9,1 m i nr 3 o maksymalnym zanurzeniu 9,3 m oraz umożliwia obsługę jednostek o długości do 225 m. Łączna powierzchnia terminalu to 72 000 m². Place postojowe o pow. 10 700 m² mogą pomieścić jednorazowo: 375 samochodów osobowych / 125 samochodów ciężarowych, 12 autokarów, 20 składów pociągów drogowych, a place manewrowo-składowe o pow. 19 900 m² mogą przyjąć jednorazowo 500-1100 samochodów osobowych lub 140-360 naczep. Na terenie terminalu jest też magazyn o pow. 8000 m², a także układ torowy prowadzący do magazynu oraz przyległej rampy kolejowej (maks. długość składu 170 m) oraz sześć stanowisk do obsługi celnej i granicznej dla pojazdów samochodowych.
Najważniejszym chyba elementem infrastruktury, przydatnym do obsługi promu PŻB, poza stanowiskiem statkowym przy nabrzeżu wraz z rampą, parkingami i pasami ruchu dla pojazdów oczekujących na załadunek i poza pasażerską galerią komunikacyjną jest dworzec pasażerski o łącznej powierzchni 2050 m² połączony z galerią komunikacyjną i wyposażony w zaplecze administracyjno-biurowe zapewniające pełną obsługę ruchu pasażerskiego (sześć stanowisk odprawy pasażerskiej), a także w schody ruchome i windę do galerii komunikacyjnej (obsługa zgodna z wymogami układu z Schengen). Przed budynkiem dworca dostępne są parkingi dla 52 samochodów osobowych i 8 autobusów.
Roczna zdolność przeładunkowa terminalu to 600 tys. do 1 mln pasażerów, 180 - 400 tys. samochodów osobowych, 150 - 350 tys. samochodów ciężarowych.
Agnieszka Latarska, PioSta, rel (ZMPG)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Zobacz wizualizację Terminalu Promowego Westerplatte
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.