Tegoroczne światowe zamówienia na nowe kontenerowce przez towarzystwa żeglugowe przekroczą o 7,8 proc. prognozowane potrzeby przewozu towarów w kontenerach.
Tym samym pogłębi się madwyżka podaży tych usług nad popytem na nie, bowiem w 2014 roku oceniano ją na 6,3 proc., szacują analitycy firmy Alphaliner.
Na tę dysproporcję wpłynie m.in. zamówienie przez kilku armatorów superkontenerowców, o pojemności 18 – 20 tys. TEU każdy.
Globalny portfel zamówień opiewa na statki o łącznej pojemności 3,39 mln TEU, co stanowi ok. 18,4 proc. pojemności całej floty globalnej. Eksperci podkreślają, że jest to najniższy odsetek nowych jednostek od 2000 roku.
Flota składała się z 5035 statków o łącznej pojemności 18,37 mln TEU w dniu 1 stycznia, wzrost o 1,1 mln TEU do poprzedniego roku, powiedział jeden z bramżowych analityków. Przewidywany wzrost floty w tym roku bierze pod uwagę opóźnione dostawy kontenerowców o łączniej pojemności 120 000 TEU i usunięcie 350 000 TEU poprzez złomowanie.
W 2014 roku zamówiono 151 kontenerowców o wartości 10,2 mld USD. Oznaczało to spadek prawie o 40 proc., w porównaniu z 16,8 mld USD wartości 234 zakontraktowanych statków w 2013 roku.
W ub. roku oddano na złom statki o pojemności 227,9 tys. TEU, czyli o 71 proc. mniej niż rok wcześniej.
oprac. PM na podstawie WNP
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.